Het achterste bankje


 

kerkbankIk zat vanochtend in de kerk op het achterste bankje met vriendin. Als ik achterover leunde kon ik mijn hoofd laten rusten tegen het stucwerk van de muur, hetgeen me wel een goed gevoel gaf. Iets van comfort in een verder van ieder gemak verstoken 18e- eeuws kerkgebouw.

In onze bank zat verder niemand en ook de banken voor ons waren vrijwel leeg en dat gaf me rust. Geen afleiding van mensen, niet het gevoel dat anderen op je letten en dat je daarom op jezelf moet letten. Een eiland in een binnenzee, met de aanliggende kusten duidelijk zichtbaar maar wel op enige (veilige) afstand.

Niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn geest zal het geschieden. De dominee had een gevaarlijke tekst gekozen, eentje die makkelijk misbruikt kan worden door luie, passieve mensen en pacifisten.
En wat die laatste categorie betreft: het geweld van de nazi’s in W.O. II kon alleen met tegengeweld tot stoppen gebracht worden. En het is ook maar goed dat na de oorlog de vrije wereld kracht tentoonspreidde tegenover de Sovjet-Unie en andere communistische landen, anders hadden we nu misschien gezucht onder een totalitair regime…eat that, you bloody pacifists! 🙂

Maar dit gezegd zijnde kan de tekst nuttig en zegenrijk zijn als je je bewust bent van de gevaren. Ik probeer hem te onthouden en – zo mogelijk – in de komende week toe te passen.

Dansje-in-de-kerk-Marius-van-Dokkum-Giclee
Marius van Dokkum – Dansje in de kerk. Copyright: Stips.nl

 

Geef een reactie

