Home » Dingen van alledag » Koningsdag

Koningsdag


Koningsdag 2016: veel te koud en te nat voor een mens. En niet alleen voor een mens – jonge kieviten net uit het ei verkleumen in het weiland, las ik ergens en hebben weinig overlevingskansen.

En 50.000 doden in Zuid-Soedan, las ik gisteren in de krant. Het gevolg van een burgeroorlog tussen 2 rivaliserende stammen, in gang gezet door de leiders van het land. Verkrachtingen, plunderingen, moordpartijen op burgers en meer kwaad. ‘Het ene volk zal tegen het andere opstaan….’ – die profetie uit het laatste Bijbelboek gaat telkens opnieuw in vervulling.

Ellende in de natuur, ellende onder mensen. En ik zit hier warm en droog in mijn huiskamer, met alleen een pijnlijke, stijve nek als vingerwijzing naar de imperfectie van mijn bestaan. Klein leed, vergeleken met wat ik hier boven schreef. Maar dat laatste vergeet ik dit te vaak, want een mens vindt zichzelf en zijn eigen sores altijd het belangrijkste en klein wordt dan al gauw opgeblazen tot wanstaltig groot.

 

2 thoughts on “Koningsdag

Geef een reactie

