Home » Dingen van alledag » Parende padden

Parende padden


 

P1070175.JPG

Ik vond gisteravond twee parende padden op het straatje naast mijn huis. Om te voorkomen dat ze overreden zouden worden door een auto, heb ik ze meegenomen en uitgezet in mijn achtertuin. Maar niet voordat ik binnen een foto van het verliefde stel gemaakt had, tot afschuw van mijn vriendin…

Op de foto is te zien dat het mannetje aanmerkelijk slanker is dan het vrouwtje. Misschien oogt zij zo dik van de eitjes die ze meedraagt??
Ik las op internet dat de eigenlijke paring pas plaatsvindt als het vrouwtje – met het mannetje op haar rug – is aangekomen bij een sloot of plas. In het water zet zij haar eitjes af en vindt de bevruchting plaats. Dit kan enkele dagen duren en al die tijd moet ze dat mannetje meetorsen….

One thought on “Parende padden

Geef een reactie

