Net uit


Ik moest maar eens wat meer aandacht besteden op deze blog aan de boeken die ik lees. Interessant voor tenminste een deel van mijn volgers, vermoed ik.

De volgende twee boeken heb ik net uit. Ze komen van de bibliotheek in mijn woonplaats Zoetermeer.

 

herman vuijsje

Tot hier heeft de Heer ons geholpen van Herman Vuijsje (Uitgeverij Contact, 2007) beschrijft de stand van zaken met betrekking tot christelijk geloof en secularisatie in Nederland, anno nu. Vuijsje is zelf niet gelovig, maar heeft wel respect voor de christelijke moraal. De vrijmoedige manier waarop hij over bepaalde geloofszaken schrijft, zal voor sommige christenen even slikken zijn, maar al met al vond ik dit toch een lezenswaardig boek.

tom holland

Het vierde beest van Tom Holland (Athenaeum -Polak en Van Gennep, 2012) gaat over de Late Oudheid, grofweg de periode 500 – 700 na Christus. Het West-Romeinse rijk stort in, het Oost-Romeinse rijk met Constantinopel als hoofdstad weet zich nog te handhaven, maar wordt bedreigd door de Perzen en de opkomst van de Islam. Veel strijd, veel bloedvergieten, het maakt je soms een beetje moedeloos tijdens het lezen, vooral als je je realiseert dat dit verhaal tot in de huidige tijd voortgezet wordt….

Een gedegen stuk geschiedschrijving, al is Hollands schrijfstijl soms een beetje langdradig en saai. Maar ik vond het op zich nuttig om meer te weten over deze periode uit de geschiedenis.

 

Geef een reactie

