Zondag


herfstregen

Nat, alles nat. Regenbui na regenbui, teveel hemelwater in te korte tijd.
Een volkstuin die gedeeltelijk blank staat – dat krijg je in deze tijd van het jaar op slecht afwaterende klei. Na de winter kom ik terug, bij leven en welzijn.

Ik zat vanochtend in de kerk naast een man in een scootmobiel. Ik zag hem zitten en vroeg mij af hoe hij zich vanochtend aangekleed heeft: met hulp van een ander of toch zelfstandig?
Niet kunnen gaan en staan waar je wilt omdat je benen het niet meer doen, met als gevolg een onomkeerbaar verlies van zelfstandigheid. In mijn beleving niet minder dan een catastrofe.
En tuinieren is er ook niet meer bij wanneer je benen niet meewerken en dat geldt niet alleen in de winter, maar in alle seizoenen.

Enige tijd later en nog steeds in de kerk vroeg ik mij af of al die mooie beloften waar de dominee over preekte gebaseerd waren op de werkelijkheid of meer op Wishful thinking. Het voelde in de kerk als het laatste en dat voelde nogal vervreemdend en eenzaam. Maar het kan ook mijn eigen onbehagen geweest zijn of de kou waar ik last van had. Of de slecht zittende stoelen in onze kerk.

Het is trouwens Eeuwigheidszondag vandaag, dan worden de doden herdacht. Terwijl de gemeente gaat staan worden de namen van de overledenen opgenoemd, allen die het afgelopen kerkelijk jaar Uit de tijd gekomen zijn.
‘Ontslapen in de Heer’ is de aanname – het lichaam rust in de aarde, de ziel is in de Hemel bij God. Daar werd tijdens mijn jeugd in de Bible Belt wel anders over gedacht. Lang niet elke overleden kerkganger was een kind van God, sommige kwamen niet goed terecht…

 

3 gedachtes over “Zondag

  1. Een kind van God ben ik nooit geweest.
    Of ik toch nog goed terecht ben gekomen laat ik aan anderen.
    De hagelbui van van morgen heeft de lucht geklaard.

    Nu is het een bijna strak blauwe hemel waar ik op uitkijk.

    Herfstige groet,

  2. Over welke beloften preekte de dominee? Een goed leven op aarde? Dan twijfel je daaraan, met die buurman naast je. Maar als het gaat over de beloften van onze Heer, dan is dat geen wish full thinking! Wat Hij belooft en doet is (gelukkig!) niet afhankelijk van hoe wij ons voelen. Fijn, hè?

Geef een reactie

