Dubieuze vakantielektuur


Zin

Vriendin had 2 tijdschriften meegenomen naar ons vakantieverblijf op Texel, om in geval van slecht weer en andere binnenmomenten de tijd door te komen.

De bladen ‘ZIN’ en ‘PLUS’ lijken beide voor dezelfde doelgroep gemaakt, de Bewust Levende Senior. Deze groep burgers met grijzend haar en een beginnende stramheid in de leden lijkt, getuige de inhoud, dol te zijn op nostalgie en op het consumeren van vakanties, lekker eten en andere activiteiten die niet onder de noemers ‘werk’ en ‘plicht’ te vatten zijn.

Alles uit het leven halen, daar draait het in beide tijdschriften om – al is dat leven voor het grootste deel al voorbij, gelet op de gevorderde leeftijd van de doelgroep. Maar dat vertellen Zin en Plus niet want hoewel in het échte leven onverbiddelijke en onvermijdelijk, is de dood de grote afwezige in de bladen.
Pluk de dag! is de boodschap en een keur aan bekende Nederlanders die allemaal even goed en strak in hun vel zitten, ondersteunt die prediking met positieve levensverhalen.

Maar ík word een beetje moedeloos van die verhalen, want ofschoon qua leeftijd zeer dichtbij de doelgroep, voel ik mij totaal niet verwant aan al die mooipratende vijfenvijftigplussers.
Want in tegenstelling tot die bekende medelanders zit ik vaak slécht in mijn vel en heb niet de energie voor dat Actief Leven-evangelie van die bladen.
En bovendien denk ik dat ‘Pluk de dag’ niet de beste voorbereiding op een naderend levenseinde…
Dus werp ik die bladen met hun dubieuze boodschap achter mijn rug en laat me niks aanpraten over hoe ik leven moet.

5 gedachtes over “Dubieuze vakantielektuur

  1. Wat is volgens jou dan een goede voorbereiding om het naderende levenseinde? Daar ben ik echt oprecht nieuwsgierig naar. Het kan immers morgen zijn, maar ook pas over twintig jaar.

    1. Vrede met God zoeken en, hopelijk, uiteindelijk vinden. Dat je erop vertrouwt dat er aan de andere kant van de dood iemand met open armen op je staat te wachten om je welkom te heten. Dan is de dood geen spelbreker of ongenode gast, maar een overgang naar een beter leven in een mooiere wereld.
      ‘I still haven’t found what I’m looking for’ (U2), maar ik zoek er wel naar….

      1. Echter als je dat vertrouwen hebt, hoef je je niet met het einde bezig te houden en dan is het helemaal niet zo gek om de dag te plukken en (proberen) te genieten van de tijd die je hier nog mag vertoeven 😉

        1. We zijn hier niet in de 1e plaats om de dag te plukken en te genieten, volgens mij. Dat is nl. ten diepste egoïstisch en het gaat voorbij aan de nood in deze wereld en de beperkte reserves van deze planeet. Het levenspatroon van ons Westerlingen is roofbouw op de aarde.
          En om echt te kunnen vertrouwen op God moet je hem wel eerst kennen.

Geef een reactie

