Home » Dingen van alledag » ‘Wat u moet weten over de verkiezingen in Burundi’

‘Wat u moet weten over de verkiezingen in Burundi’


burundi

Een op het eerste gezicht vrij absurde kop boven een artikel vandaag op Nu.nl: ‘Wat u moet weten over de verkiezingen in Burundi‘.

Hoezo: Wat u moet weten ? Wil ik iets weten, moet ik iets weten over verkiezingen in Burundi?? Waar ligt dat land eigenlijk precies?

Burundi ligt in Afrika en is klein, heel klein. Kleiner dan Nederland, en zonder grote haven, of 16 miljoen mensen, of andere dingen waarin een klein land groot kan zijn. Een Verweggistan eigenlijk, de andere kant van de wereld, ver van ons bed. Negeer het, laat het aan zijn lot over, laat het in zijn sop gaar koken, het is donker Afrika…

Burundi ligt naast Rwanda en wat zich daar in 1994 afspeelde, weten we nog wel. De ene bevolkingsgroep die de andere afslachtte – honderdduizenden doden in enkele maanden tijd.
En Burundi lijkt op Rwanda: dezelfde samenstelling van de bevolking, dezelfde etnische spanningen. Een bloedige burgeroorlog in het verleden, staatsgrepen, onrust. De huidige president wil zich laten herkiezen, wat eigenlijk tegen de grondwet is en zijn tegenstanders zijn woedend daarover. Het land zou zomaar een tweede Rwanda kunnen worden…

Burundi: best wel belangrijk, zo bezien. Al zal ik me in die verkiezingen niet uitputtend verdiepen. Ik hoop dat het niet mis gaat daar. En dat de mensen het een beetje beter krijgen, want het is een arm land. Een beetje vrede, een beetje geluk, een dak boven je hoofd en brood op de plank. Hetzelfde als wat wij hier in Nederland van het leven verwachten. En daarin zijn Burundezen net Hollanders…
En aan het eind van de rit in vrede sterven – verzoend met God en met jezelf. Misschien nog het belangrijkst van alles, maar dat ga je pas zien als je ouder wordt.

Dus bij nader inzien is die kop boven dat artikel op Nu.nl (veel) minder absurd dan ik eerst dacht….waarvan akte!

One thought on “‘Wat u moet weten over de verkiezingen in Burundi’

  1. Uit het niets kreeg ik vorig jaar uit Burundi een lezer op mijn blog.
    Op alle mogelijke manieren heb ik proberen te achterhalen welk link ik heb met Burundi.

    Van tijd tot tijd zoek ik naar nieuws van Burundi.

    Of ik ooit die kant op zal gaan?
    Ik denk het niet.

    Wel wens ik het land en haar bevolking al het goede van een mooie democratie!

    Vriendelijke vakantiegroet,

Geef een reactie

