Het kwaad


goed en kwaad

Zaterdag en te warm om buiten iets te doen, binnen bij de ventilator is het beter. Een vlieg zoekt tevergeefs een uitweg, het glas van het raam is als een onzichtbare muur die hem gevangen houdt.

Een satanist krijgt in de krant van vandaag alle ruimte om te vertellen wat zijn religie inhoudt. Het is deel zoveel in een serie over het kwaad in de wereld. Dagblad Trouw schrijft ‘Het Kwaad’, met hoofdletters dus. Veel eer, teveel misschien.

Maar waar komen ze vandaan, die foute verlangens, die opwellingen om een ander kwaad te berokkenen, om mijn eigen egocentrisme te volgen, zonder meedogen en zonder oog voor die ander?
Ik realiseer me ineens dat het woord ‘opwelling’ verwijst naar water, water dat uit de grond komt, dat ontspringt uit een verborgen bron. Een bron dus, een oorsprong of begin dat – blijkbaar! – troebel is, duister en verkeerd.

Of is dit te snel en te simpel geredeneerd? Uit hetzelfde bewustzijn komt immers ook compassie voort, de wil om iemand te helpen die hulp nodig heeft: een oudere bijvoorbeeld of iemand met een fysieke handicap.

Ook een bron vindt trouwens zijn oorsprong in iets anders: regenwater uit de hemel dat in de aarde dringt en naar beneden sijpelt, de natuurwetten volgend.

Maar misschien is het kwaad een natuurlijke impuls en is het goede aangeleerd?? Ik ben vaak veel te traag om iets goeds te doen, moet mezelf in bepaalde situaties echt dwingen om in actie te komen.

Ik redeneer maar wat voor me uit, ik hoop dat u het nog kunt volgen allemaal….misschien heeft u een andere mening hierover, een interessante gedachte of wijze raad – ik hoor het graag van u!

2 gedachtes over “Het kwaad

Geef een reactie

