Dode duif


P1050060Ik zag zo-even en dode duif liggen op het trottoir dichtbij mijn woning, zonder kop. Te zien aan het postuur en de kleuren is (was) het een Turkse tortel.
Gepakt door een sperwer misschien, die alleen trek had in de kop en de rest liet liggen. Of zou een kat dit gedaan hebben?

Turkse tortels zie en hoor ik overal bij mij in de buurt. Regelmatig zit er een paartje bij mij op de schutting. Ze laten zien dat ze bij elkaar horen door te snavelen en door het verenkleed van de partner te krabbelen met de snavel. Liefdevolle vogels zijn het, welkome gasten in mijn tuin.

Dit zou zo maar één van die twee vogels kunnen zijn….

….of een andere tortel die net jongen had. Alle kans dat de jongen dan verhongeren op het nest.

Natuur is mooi, maar ook heel hard. Overal loert gevaar en overal zijn predatoren. Op de grond: vos, bunzing, wezel, hermelijn, kat. In de lucht: sperwer, torenvalk, buizerd, bosuil en havik.
Ik weet er geen raad mee en zou het liefst alle roofdieren uit willen roeien. Maar ja, dan krijg je niet alleen een muizenplaag, maar ook een duivenplaag. Overal Turkse tortels, tot je er gek van wordt.

Geef een reactie

