Groenling


Je hoort en ziet de laatste weken overal groenlingen buiten. Op de kwekerij waar ik werk zitten ze ook en vanochtend kon ik een exemplaar goed fotograferen. Hij zat boven in een boom – druk met zichzelf en het voorjaar – en liet mij kruip-door-sluip-door dichtbij komen met de camera:

Groenling, Oostdorperweg Wassenaar, 17-03-2015
Groenling, Oostdorperweg Wassenaar, 17-03-2015

De vleugels van de groenling hebben een gele streep langs de onderkant, zoals te zien op de foto. De rest van het verenkleed is overwegend groen, de kleur waar de vogel zijn naam aan ontleend.

En voor wie niet bekend is met de zang van deze vogel, hieronder een YouTube filmpje waarop dit te horen is.

Een gedachte over “Groenling

  1. Lief vogeltje die groenling. Liedje is wel goed te herkennen, maar hier in de buurt heb ik hem nog niet gespot. Wel word ik vrolijk van de heggemus. Zingt de sterren van de hemel en blijkt ook nog in onze heg een nest te bouwen! Wat wil je nog meer. Saai om te zien, maar we zijn blij dat-ie er is!

Geef een reactie

