Home » Ik geloof » Ik ben Charlie niet….

Ik ben Charlie niet….


je suis Charlie

Je suis Charlie – de krant stond er vanochtend vol mee. Iedereen die iets in de melk te brokkelen heeft, haast zich dezer dagen om met de slogan in te stemmen.

En ja: ook ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurd is in Parijs. Twee koelbloedige moordenaars die nietsontziend te werk gingen. Hopelijk worden ze snel gepakt en voor de rest van hun leven opgesloten.

Maar….de redactie van het linkse satirische blad ging erg ver in het bespotten van geloof en religie. Niets was heilig voor hen, behalve de eigen persvrijheid. Geen enkel begrip voor de godsdienstige gevoelens van mensen. En dat heeft zich gewroken.

Daarom: ik ben Charlie niet. Ik geloof in vrijheid, maar niet als dekmantel om mensen ongeremd te kunnen kwetsen. Respect voor andersdenkenden moet er zijn. Respect voor minderheden vooral – of het nu homo’s zijn, mensen uit andere culturen of gelovigen. Want minderheden zitten altijd in het verdomhoekje, ook in onze zogenaamd tolerante maatschappij.

2 thoughts on “Ik ben Charlie niet….

  1. Indertijd vroegen mijn leerlingen wat ik van Theo van Gogh vond.
    Mijn antwoord begrepen zij.
    Ik mocht Theo van Gogh niet.
    Maar dat is geen reden om hem te vermoorden.

    Theo woonde bijna naast mijn eerste school.
    De Marokkaanse leerling die de vraag stelde woonde bij Theo in de straat.

    Instemmende groet,

  2. Ik ben het met je eens Jan Jaap. Eerlijk zijn kan ook heel respectloos zijn, gevoelloos. En de prenten van CH gaan verder, ze zijn kwetsend en pijnlijk voor de mensen die het betreft. Maar zeg dat nu hardop en je wordt raar aangekeken. Na deze gebeurtenissen staat vrijheid van meningsuiting boven alles.

Geef een reactie

