Home » Dingen van alledag » I almost got the blues

I almost got the blues


verveling

Het regent en ik verveel me.

Ik had me niet ingesteld op regen vanmiddag. De planning was om naar mijn volkstuin te gaan en daar wat te klussen. Maar dat heeft voorlopig geen zin meer – ik tuinier op kleigrond, wat concreet betekent dat alles er inmiddels nat en modderig en glibberig is, met vette klei die aan je schoenen klontert en aan je schop of welk stuk gereedschap dan ook.

Ik googelde op ‘Ik verveel me en het regent’, maar het leverde weinig bruikbare tips op. Toen schoot me een liedje van Leonard Cohen binnen over de blues en ik besloot om de titel van dit nummer boven een nog te schrijven blogpost te zetten en vervolgens te kijken waar dit toe zou leiden. Waarvan akte.

En daarna heb ik via de website ‘Synoniemen.net’ gezocht op andere woorden voor verveling, maar ik vond alleen vier trefwoorden:

desinteresse
eentonigheid

lusteloosheid
saaiheid

En het woord ‘blues’ kennen ze helemaal niet, terwijl dit wel degelijk een Nederlands woord is, want mijn Groene Boekje vermeldt het zwart op wit, na de woorden bluegrass en bluejeans. Alle drie de woorden komen natuurlijk oorspronkelijk uit de Verenigde Staten en we hebben het dan over een leenwoord en misschien zelfs over een amerikanisme, maar dat weet ik niet zeker.

En natuurlijk is er een club die tegen het gebruik van dit soort woorden is, namelijk de bond tegen leenwoorden. Ze beijveren zich voor het gebruik van ‘Zuiver Nederlands’ en dat gaat héél ver, getuige de onderstaande voorbeelden die ik op hun webstek (het zuiver-Nederlandse alternatief voor website) vond:

Jam moet Smeerooft worden
Subsidie
moet Betoelaging worden
Computer
moet Rekentuig worden

Tja, ik zie mensen nog niet zou gauw ‘Schat, wil je me de smeerooft aangeven’ zeggen aan de ontbijttafel en een computer kan meer dan alleen maar rekenen. Maar grappig is het wel en die blues ben ik inmiddels kwijt. En buiten is de zon doorgebroken, dus ik ga een eindje lopen met de honden.

 

One thought on “I almost got the blues

Geef een reactie

