Goede Tijden, Slechte Tijden


goede tijden slechte tijden

Soms gaat het goed, soms gaat het (veel) minder. Goede tijden en slechte tijden.  Ik heb weinig grip op deze dingen, maar such is life, waarschijnlijk. Soms kan ik de hele wereld aan en soms zou ik het liefst in bed blijven.

De beschikbare fysieke energie voor de dagelijkse dingen lijkt soms bijna onbeperkt, maar is ook vaak ineens op, verdampt, verdwenen. En dan is het vechten om niet ten onder te gaan.

Ook mentaal beweeg ik mij voortdurend tussen ‘ontredderd’ en ‘positief gestemd’. Een lieve opmerking van vriendin redt de dag, evenzo een klus die ik tot een goed einde breng, of een prestatie op ander niveau.
Of een beleefde groet van iemand op straat, het kassameisje van Albert Heijn dat vriendelijk is.
En ook visuele schoonheid: een bloeiende plant, een mooie vlinder, een vogel, bladeren van bomen die bewegen in de wind, een mooie foto.

Daar tegenover: als vriendin (of iemand anders) kritiek op mij heeft of mijn beslissingen aanvecht, slaat de meter van de schaal al gauw door naar de andere kant.
Kou en donkerte, van een zonnige kust in één klap naar de Noordpool. IJzige winden en dikke mist.
Overleven – geen enkele steun van anderen, de mensen op straat lijken alleen maar met zichzelf bezig, de baas zeurt over mijn werk.

Goede tijden, slechte tijden – ik heb thuis een schema hangen, waarop ik aan het einde van elke dag mijn fysieke en mentale gesteldheid noteer. Ik gebruik hierbij alleen plussen en minnen, met vier mogelijk keuzes:

+

+ –

– +

De laatste twee mogelijkheden komen het meeste voor, tot nog toe. In woorden vertaald zeggen ze: matig, kon beter; niet goed en niet slecht; Een zesje als cijfer, meer niet.

Het zou helpen als ik de dagen zou kunnen ervaren zoals ze komen, uit Gods hand. Dat zou rust geven, maar is o zo moeilijk te doen.

 

Een gedachte over “Goede Tijden, Slechte Tijden

  1. Astrid

    probeer de raad van je vriendin eens zoals zij zegt probeer te accepteren dat je je die dag wat minder voelt. Ik begrijp dat dat moeilijk is voor jou maar probeer het. We hebben allemaal goede en slechte dagen, goede en slechte tijden. dikke kus je vriendin

Geef een reactie

