Vlinder mee!


Vlinderstichting

Op de website Vlinder mee! van de Vlinderstichting kun je waarnemingen van vlinders in je eigen tuin doorgeven. Je moet je even registreren, daarna kun je via een formulier je waarneming online melden. Een vlinderkaart met afbeeldingen van de meest voorkomende vlindersoorten helpt je bij het vaststellen van de soort.

Door deze tellingen krijgt de Vlinderstichting meer inzicht in de vlinderstand in ons land en kan op de langere termijn wellicht ook de achteruitgang van bepaalde soorten beter in kaart gebracht worden.

Ook kleine tuinen van minder dan 10 m2 tellen mee, zolang als er maar vlinders te zien zijn. Mijn achtertuintje hier in Zoetermeer is van een dergelijke geringe omvang, maar de aanwezigheid van slechts één vlinderstruik lokt verschillende soorten naar mijn perceeltje, dus ik tel mee.

 

 

 

 

6 gedachtes over “Vlinder mee!

  1. Leuk dat je hier melding van maakt.
    In mijn kleine achtertuin staat een flinke witbloeiende vlinderstruik.
    Jammer genoeg komen daar maar een handvol koolwitjes op af.
    De vlinderhuisjes en de drinkschalen helpen ook al niet.

    Vriendelijke groet,

      1. De droge en schaduwrijke plek zijn naar mijn idee minder gunstig.
        Aan beide factoren kan ik niets meer veranderen.
        De bomen uit het achterliggende plantsoen hebben ook hun charme.

        Een imker vertelde mij ooit dat een emmer water na een uur nectar en bijen in een vlinderstruik geeft. De droge plek van mijn vlinderstruik heeft waarschijnlijk veel meer regen nodig.

        Vriendelijke groet,

Geef een reactie

