Vrijdag


eenvoudig autisme

 

Zo’n 250 hortensia’s geplant vandaag, terwijl ik eigenlijk geen energie had om te werken. Tweehonderdvijftig planten die vanochtend op me stonden te wachten toen ik de kwekerij op reed, onverwacht en ongewenst. Planten die met een kruiwagen naar achteren gebracht moesten worden, terwijl mijn lichaam protesteerde tegen het gewicht van de kruiwagen. En er gaan maximaal 10 planten in een kruiwagen, dus dat is minimaal 25 keer heen en weer lopen.
En dan vervolgens een lijn uitzetten op het stuk land waar ze moeten komen en de waterstruiken* met een schop langs die zelfde lijn in de grond zetten. En als de kruiwagen leeg is, opnieuw naar voren om verse lading te halen. En opnieuw. En opnieuw.

Nog een geluk dat het niet zo warm was vandaag. Een geluk bij een ongeluk.

Ik had gisteren verschillende afspraken die nogal wat van me vroegen, dat verklaart misschien de vermoeidheid van vandaag.
Een exitgesprek met mijn arts en psycholoog van GGZ – autisme in de ochtend. Een drukbezochte informatieavond van de volkstuinvereniging als afsluiting van de dag. Die informatieavond was eigenlijk te veel voor mij: de drukte, dat praten van de anderen, dat ongemakkelijke bij mij als één van de gastsprekers in de pauze vlak voor me gaat zitten en een gesprekje met me aanknoopt. Een vreemde eend in de bijt, niet op mijn plaats – enfin, het vraagt allemaal energie en de terugslag volgt vaak de dag later.

Overleven is een kunst, een way of life, ik overleef dingen en gebeurtenissen en ga door. En morgen weer een nieuwe dag met nieuwe kansen, met een leven dat geleefd mag worden, een lichaam dat beweegt en ademt, een geest die onderzoekt, blij wordt of boos. Elke dag weer.

* ‘Waterstruik’ is de Nederlandse naam van Hortensia

Geef een reactie

