Christelijke kunst (1)


Ik bezocht vorige week de Zomerexpo 2014 in het Gemeentemuseum Den Haag, waarbij onder de titel ‘Licht‘ allerlei kunstenaars hun visie op dit onderwerp presenteren. Foto’s, schilderijen, ‘kijkdozen’, houtsculpturen, computergestuurde installaties en meer stonden opgesteld in een aantal zalen van het museum, tot lering en vermaak.

Onder de kunstwerken bevonden zich ook enkele creaties met een link naar de bijbel en het christelijk geloof. Aan drie daarvan wil ik op deze blog aandacht besteden. Het meest opvallend vond ik het schilderij De Laatste Afwas van Bars Janboud, wat u hieronder ziet afgebeeld.

De Laatste Afwas   ZomerExpo 2014
De Laatste Afwas, Bars Janboud

Het schilderij is ongetwijfeld geïnspireerd door ‘Het laatste Avondmaal’ van Leonardo da Vinci, alleen is de setting hier anders. Jezus en zijn discipelen zitten niet rond een tafel te eten zoals bij Da Vinci, maar doen de afwas na de maaltijd.
Of beter gezegd: Jezus doet de afwas, terwijl zijn discipelen hand- en spandiensten verrichten, toekijken, commentaar geven op het feit dat Jezus dit werk doet en de kwaliteit van zijn werk inspecteren.

Jezus is de centrale figuur in het midden, te herkennen aan de lichtkrans rond zijn hoofd, een symbool van zijn status, zijn heiligheid. Hij doet het werk van een bediende, een dienstknecht: hij werkt in de keuken. De belangrijke mensen – de geëerde gasten – eten van de maaltijd en ontspannen zich, terwijl het lagere personeel in de keuken het werk doet. Jezus legt zijn koninklijke status af en wordt een nederige dienaar.

De situatie doet mij denken aan het verhaal van de voetwassing in de bijbel. Daarbij wordt verteld dat Jezus voor de maaltijd de voeten wast van zijn discipelen, eveneens een uiterst nederig werkje, slavenarbeid eigenlijk.

Al met al vind ik ‘De Laatste Afwas’ een voluit christelijk kunstwerk, al zullen sommigen moeite hebben met de vrijmoedige interpretatie van het oorspronkelijke bijbelverhaal.
Maar voor mij was het een blikvanger op de expositie in het Gemeentemuseum, en een originele benadering van een oud thema.

6 gedachtes over “Christelijke kunst (1)

  1. Pingback: Christelijke kunst (2) | DE WERELD VAN JAN JAAP

  2. Wies de Bruin

    Het is gedurfd, maar wel origineel. Ik heb er geen moeite mee, je kunt niet zeggen dat dit oneerbiedig is. Het ligt zeker in de lijn van het echte bijbelverhaal.

  3. Ik zag hem gisteren in het Gemeentemuseum en ook deze afbeelding/verbeelding vond ik komisch en verrassend.
    Door mijn calvinistische achtergrond(?) was een van mijn eerste gedachten hierbij toch ook dat deze vrijmoedige interpretatie door sommige mensen weleens als blasfemie ervaren zou kunnen worden.

Geef een reactie

