Home » Buiten in de natuur » Mooie vlinders

Mooie vlinders


Ik zag op zondagmiddag vlinders rond de planten die bloeien op de geluidswal langs de snelweg bij Zoetermeer. Met het nodige geduld en door een zekere afstand te bewaren kon ik ze vastleggen met de camera. Ik heb ze thuis aan de hand van een website met foto’s geïdentificeerd als Icarusblauwtje en Bruin zandoogje.

En toen ik ze gefotografeerd had, landde er een Dagpauwoog in de schanskorf* naast het pad. Wellicht wilde hij profiteren van de uitstralende zonnewarmte van de stenen in de korf. Een apart gezicht, een foto waard…

Icarusblauwtje

Icarusblauwtje

Icarusblauwtje met de vleugels rechtop. De onderkant van de vleugels zijn nog mooier dan de bovenkant!

Icarusblauwtje met de vleugels rechtop. De onderkant van de vleugels is nog mooier dan de bovenkant!

Bruin zandoogje op Jakobskruiskruid

Bruin zandoogje op Jakobskruiskruid

Bruin zandoogje op akkerdistel, de vleugels geheven

Bruin zandoogje op akkerdistel, de vleugels geheven

Dagpauwoog in schanskorf

Dagpauwoog in schanskorf

Schanskorf: een stenen muurtje waarbij de stenen in een ijzeren frame op elkaar gestapeld worden

2 thoughts on “Mooie vlinders

  1. Een flinke Vlinderstruik moest er komen in mijn tuin.
    Vreemd genoeg hebben de vlinders nu na jaren nog steeds niet door dat zij welkom zijn in mijn tuin.
    Ik heb genoten van jouw foto’s.
    Het woord schanskorf kende ik nog niet.

    Achter het AMC vond ik ooit een schanskorf met grote brokken glas i.p.v stenen.

    Zelf denk ik weleens aan een ouderwets stapelmuurtje alleen heb ik daar geen plek meer voor.
    Een van de stapels snoeihout moet daar dan voor wijken.

    Vriendelijke groet,

  2. Wat een mooie foto’s. Zelf heb ik inmiddels een vlinderstruik, een “vlinderhotel” en de bodembedekker Nepeta (daar houden vlinders ook van!). En nu maar wachten op zulke mooie exemplaren als jij zag!

Geef een reactie

