Home » Dingen van alledag » Liefde voor objecten

Liefde voor objecten


pyrietzon

Pyrietzon of ‘Fools Gold’

Er zijn in deze wereld veel mensen die van andere mensen houden. En dat is maar goed ook, zo houden we onze wereld leefbaar. Maar niet iedereen is hetzelfde en sommige personen lijken meer van voorwerpen te houden dan van mensen. Vooral in het autismespectrum kom je nog al wat personen tegen – vooral mannen – die meer op objecten gericht zijn dan op hun medemensen.

Wat mezelf betreft: ik probeer van mensen te houden, maar houd ook (en misschien wel vooral, ik geef het maar eerlijk toe) van dingen. Zoals bijvoorbeeld van de hierboven afgebeelde Pyrietzon. Het is een concentrisch voorwerp van metaal van zo’n 10 centimeter in doorsnee, met een geribbelde oppervlaktestructuur, alsof er vanuit het centrum lijnen naar buiten getrokken zijn, als stralen van de zon

Pyrietzonnen worden gevonden in steenkoolmijnen in de Amerikaanse staat Oregon. Omdat ze soms een geelachtige glans hebben, werden ze vroeger wel abusievelijk voor goud aangezien. Vandaar de bijnaam Fools Gold of in onze eigen taal Klatergoud.

Ik heb mijn ‘Fools Gold’ gekocht op een internetveiling. Bij de koop inbegrepen was een plastic houder. Inmiddels staat het in die houder in mijn vensterbank, naast een aantal andere verzamelde voorwerpen. En deze fool van middelbare leeftijd zit in zijn gemakkelijke stoel naast het raam met een boek en kijkt er af en toe naar, met de tevreden blik van een collectioneur.

Ik heb een liefde voor objecten die weliswaar dood zijn, maar wel een verhaal vertellen. En in die zin op een bepaalde manier levend worden, in hun historie, de achterliggende geschiedenis, hun verhaal. Want dat is ook een vorm van leven – het verhaal van vroeger, van het ontstaan, de vindplaats en de achtergrond.

Een ‘fascinatie voor verhalen’ is dus misschien een ander omschrijving voor mijn liefde voor objecten. Het is een lagere categorie van liefhebben dan de liefde voor mensen, veel lager, maar niet helemaal verkeerd – al ligt het gevaar van een te sterke hechting aan deze voorwerpen altijd op de loer. En eerlijk is eerlijk: een verzamelaar heeft nooit genoeg en zo’n collectie kan makkelijk een soort afgod worden!

Tenslotte nog een link naar een site met meer info over pyrietzonnen: hier!

3 thoughts on “Liefde voor objecten

  1. Leuk dat je dit soort voorwerpen via een internetveiling te pakken kunt krijgen. Ieder z’n hobby en die van jou is zo gek nog niet!

  2. Heb zojuist weer wat geleerd ”Pyriet”, nooit bewust van gehoord. Die Pyrietzon vond ik heel mooi; de slideshow in de bijlage heb ik ook bekeken.

    Wat wonderlijk en mooi allemaal. Ik kan me de “liefde” hiervoor best voorstellen! Geniet ervan, maak er geen afgod van.

    Bedankt en groet,

    Oom Harro

Geef een reactie

