Home » Buiten in de natuur » Merel in de regen

Merel in de regen


merel regenIk hoorde vandaag een merel fluiten in de regen.

Het gebeurde vanmiddag om een uur of twee op de kwekerij waar ik werk, op een moment dat het al zeker anderhalf uur plensde. Ik zat binnen in de schaftkeet te wachten tot het droog werd, te wachten op een mogelijkheid om zonder nat te worden en zonder zweterig regenpak om mijn lijf mijn werk te doen, en doodde intussen de tijd met een boek.

Het boek was de verhalenbundel ‘Atlas van een bange man’ van de Oostenrijkse schrijver Christoph Ransmayr.
In een van de verhalen zoekt de ik-figuur dekking op de grond voor een laag overkomend vijandelijk jachtvliegtuig en ziet dan vanuit die positie een kever zich bevrijden uit het gras en opstijgen. Terwijl het geluid van het vliegtuig boven hem aanzwelt tot een crescendo kiest het insect onverstoorbaar het luchtruim, alles negerend. De man op de grond overleeft daarna de luchtaanval en vervolgt zijn weg..

– en toen hoorde ik die merel buiten. Onverstoorbaar als die kever uit het boek. Begon te zingen in de regen, gedreven door een drang die voor mij verborgen is – de verbeelding van een concurrent in de verte misschien, of een ingebouwde tijdklok die hem vertelde dat het tijd is om zijn stem te verheffen, of misschien gewoon levenslust.

Want wie meent dat dieren alleen door instinct of uit zuivere noodzaak gedreven worden tot een bepaald gedrag, heeft het mis volgens mij. Levenslust, zich verheugen in de dag of het moment: ook een dier weet daarvan. Zijn Schepper prijzend of gewoon voor zichzelf, om de blijdschap van het zijn: ik zing, dus ik besta.

En ik zat binnen en luisterde en verwonderde me over de parallellie tussen de fictie in een boek en de feitelijke situatie buiten.

Geef een reactie

