Orchideeën in het Westerpark


In het Westerpark hier in Zoetermeer bloeit de rietorchis nu op verschillende plekken. Deze wilde orchidee is vooral te vinden op vochtige, open plekken; in het park zie ik hem vooral in combinatie met ratelaar en scherpe boterbloem.

P1020983
Rietorchis en ratelaar
Rietorchis meteen hommel bovenin de bloem
Rietorchis met een hommel bovenin de bloem
3 gedachtes over “Orchideeën in het Westerpark

  1. Olga L.

    Het was een schitterend gezicht inderdaad, ik heb er trouwens ook een paar witte gezien, heel mooi. Afgelopen weekend liep ik er in het park met mijn hond en tot mijn grote verbazing zag ik er een mooi exemplaar van een Brede wespenorchis langs de pad staan, nog niet bloeiend helaas. Ik dacht van: die ga ik in de gaten houden en zodra er bloemetjes komen, ga ik er foto’s van maken. Eigenlijk mijn eerste gedacht was van: Goh! Hoe kan dat dat ik die hier nog heb gezien?!” Volgende dag – gisteren – liep ik er langs en wist gelijk waarom ik het niet eerder gezien heb… weg was die plant! Grasmaiiers geweest in het Westerpark.. 😦 Nou, ik zag nog wat deze plantjes er verderop in de bosjes staan, ze zijn best wel mager, maar bereid om te bloeien. Ben benieuwd of die het gaan halen! Gelukkig wprdt het niet gemaaid op de plekken waar die Rietorchiseen groeien!

Geef een reactie

