Fietsen


Ik ging afgelopen donderdag fietsen op mijn recent aangeschafte tweedehandse Marktplaatsfiets. De rit ging vanuit mijn woning in Zoetermeer door de beslotenheid van een park naar de openheid van een polder even buiten mijn woonplaats.
In het Westerpark lopen de meidoorns, vogelkersen en andere struiken nu snel uit, als een zachtgroene waas onder de populieren. Koolmezen hoor je overal, ik zag staartmezen van de week in een paar hoge taxussen.

Waar park en polder elkaar ontmoeten, ga ik over de nieuwe fietsbrug die beide landschapstypen met elkaar verbindt. Onder mij de weg tussen Zoetermeer en Leidschendam, met parallel daaraan Randstadrail lijn drie, voor de mensen die zich geen auto kunnen of willen veroorloven.

Onder de fietsbrug
Onder de fietsbrug

Een stukje verder hoor ik een veldleeuwerik jubelen boven de Nieuwe Driemanspolder, maar hij wordt helaas overstemd door het verkeer op de weg achter me. Canadese ganzen – met de kenmerkende zwart-witte hals – in een weilandje bij het water. Ze worden vergezeld door een groepje eksters.

De Vinexwijk Leidschenveen is ruim opgezet en oogt op deze stralend zonnige dag aantrekkelijk. Hollands welvaren, vooruitgang, lerend van de stedenbouwkundige fouten uit het verleden; het leven kan goed zijn, op voorwaarde van een ruime hypotheek.
Ik sla rechtsaf richting Stompwijk. Meer Canadese ganzen op de grens van woonwijk en weidegebied. Recht voor me zie ik ‘De Drie Molens’, een 17e eeuwse molengang die in vroeger tijd de Nieuwe Driemanspolder droog hield. Perfect geconserveerd, een plaatje om te zien, menselijk vernuft uit de pre-industriële tijd. Wat een geluk dat ik mijn camera bij me heb, ik blijf schieten.

Canadese ganzen op de grens van woonwijk en polder
Canadese ganzen op de grens van woonwijk en polder
De Drie Molens
De Drie Molens

Verder langs de Stompwijkseweg. Na enkele kilometers rechtsaf een fietspad op dat de polder doormidden snijdt. Hier heb ik de wind recht voor me in het open land en dat valt tegen. Ik stap af bij een bankje en blaas even uit. Het zonlicht schittert in de sloot naast het pad. Ik hoor een tureluur roepen en het ‘wiedewiedewiet’ van een groepje scholeksters. Ik fiets terug naar Zoetermeer, moeizaam trappend tegen de wind in.

De zon op het water
De zon op het water
2 gedachtes over “Fietsen

Geef een reactie

