Home » Dingen van alledag » Cursus

Cursus


ganzeveer

‘Probeer elke dag een half uur of een uur te schrijven’, beveelt hoofdstuk 1 van de onlinecursus ‘Ontdek je schrijftalent.’ Maar je mag beginnen met het redigeren van eerder geschreven teksten, als opwarmoefening, om de schrijfspieren los te maken.
Dat laatste heb ik net gedaan door mijn vorige blogpost (‘Oh boy’) te scannen op slecht lopende zinnen en taalfouten.

Een nieuw jaar, een nieuwe cursus. Altijd nuttig, al is het alleen maar voor deze blog. De teller rechtsonder op de homepage geeft aan dat we inmiddels de 50.000 lezers gepasseerd zijn, maar hoe meer zielen, hoe meer (schrijf)vreugd. Schrijven doe je allereerst voor jezelf, maar door het geschrevene te publiceren op een voor iedereen toegankelijke weblog, vraag je natuurlijk om medelezers.
En ook om reacties van lezers op je ontboezemingen, maar dat valt helaas vaak tegen. De meeste gasten op mijn blog wensen de anonimiteit van internet niet te verbreken – ze komen uit de mist tevoorschijn en lossen na een kort of lang bezoek aan deze weblog weer in diezelfde mist op. Schaduwgestalten, geestverschijningen bijna, die even je hand aanraken maar daarna weer snel verdwenen zijn. Bang voor contact, bang om zich bloot te geven, beducht voor hun eigen kwetsbaarheid.

En ik ben zelf eigenlijk net zo mensenschuw, wat paradoxaal genoeg indertijd een belangrijke reden was om deze blog te beginnen. Een weblog kan namelijk een substituut zijn voor een persoonlijk gesprek, als dat laatste te moeilijk is. Want bloggen is veilig en het is redelijk anoniem, – de lezer weet weinig van mij. Bloggen als een vorm van therapie, maar dan zonder hulp van een therapeut. Zelfhulp – heel modern, maar werkt het ook? Hoe dan ook, gebeurtenissen uit je persoonlijke leven opschrijven en delen met anderen biedt een mens enige troost. In bescheiden mate misschien, maar alle beetjes helpen.

4 thoughts on “Cursus

  1. Ik ben blij met je blog! Je bent als mijn broer dichterbij gekomen en zo leer ik je beter kennen. Verder heb ik respect voor je openheid, moet toch niet altijd makkelijk zijn.

Geef een reactie

