Eerste Kerstdag


Oude Kerk Zoetermeer, wapenschilden boven de 'herenbank'
Oude Kerk Zoetermeer, wapenschilden boven de ‘herenbank’. Foto: S.J. de Waard/Wikipedia

Met mijn lief naar de kerk geweest vanochtend. De Oude Kerk in Zoetermeer, een mooi voorbeeld van 18e eeuwse architectuur.
De klok luidt boven onze hoofden als we het gebouw betreden. Binnen zie ik hoge plafonds zonder al te veel opsmuk, schilden aan de muur met de namen van de predikanten die hier gestaan hebben en een met houtsnijwerk versierde preekstoel.
Het is voor mij jaren geleden dat ik een kerk van binnen zag, om over mijn lief maar te zwijgen.

De dienst duurt bijna twee uur en dat is me eigenlijk wat te lang. Maar het samen kerstliederen zingen voelt goed en met de overdenking van de dominee is ook niks mis. Hij gaat over Maria en haar navolging. ‘Mij geschiedde naar uw woord’ zegt ze, als de engel Gabriël haar vertelt over haar aanstaande zwangerschap. Doe dat nu ook eens, adviseert de dominee. Volg Maria na in haar geloof en gehoorzaamheid.

Als we na afloop van de dienst naar de auto lopen, zijn we het er over eens dat het een mooie dienst was en een goed begin van deze kerst. ’s Middags gaan we naar het strand van Scheveningen voor de broodnodige beweging. De honden zijn uitgelaten, wij iets minder omdat het windje toch wel koud is. Terug in Zoetermeer is er warme glühwein.

2 gedachtes over “Eerste Kerstdag

Geef een reactie

