Gedachten


 gedachten2
‘What’s on your mind?’ staat er rechtsboven op de overzichtspagina van mijn weblog. Daaronder beschrijfbare ruimte, een leeg vak, bedoeld voor een poging om die gedachten met anderen te delen.
Ik doe een poging.

Er is van alles in mijn hoofd en vaak zorgt dit voor onrust, woelingen, gedachten, herinneringen die over elkaar heen buitelen. Je kan dat ’s nachts in bed hebben als je niet kunt slapen, maar net zo goed ook overdag, tijdens werk of juist terwijl je passief bent.

Ik denk aan een goede vriendin, Onze relatie zit dichtbij serieuze verkering, maar hoe moet het nu verder en gaat het wel goed? Ik denk aan het werk op de kwekerij en aan het feit dat ik morgen daar naar toe moet om te werken, één dag in de week, en laat dat nu net één dag teveel zijn….
Ik denk aan de dingen die verkeerd gingen, lang geleden en recent. Het lijkt wel of mijn geheugen pijnlijke herinneringen apart opslaat, in een doosje dat heel gemakkelijk open gaat en andere doosjes verdringt.

Ik denk aan mensen die dood zijn maar die net als ik eens leefden en zich druk maakten over van alles en nog wat. En nu zijn ze er niet meer en hebben al die verspilde energie mee hun graf in genomen. En ik ben net als zij – ofschoon ik mijn eindigheid besef, kom ik niet los van het stoffelijke, het aardse, van al die futiliteiten die je zo in beslag kunnen nemen. De aarde trekt, het vlees vraagt, de mens is uit de aarde aards en God ver weg. Maar de dood komt, eens.

Ik denk aan mijn moeder bij wie ik nodig weer eens langs moet, maar er komt telkens iets tussen.
Ik denk aan – ja, aan van alles eigenlijk, dat het zonnetje buiten schijnt, dat ik vandaag een bestelling verwacht en hoop dat alles goed gaat met de bezorging, dat ik niet moet vergeten om straks medicijnen af te halen bij de apotheek, dat ik…..
Ik denk aan aardse dingen.

Een gedachte over “Gedachten

Geef een reactie

