Woensdag 06/11/2013


In het Westerpark zag ik vanochtend een esdoorn waarvan de bladeren aangetast waren door de inktvlekkenziekte. Dit is een schimmel die zwarte vlekken vormt op het blad, vlekken die inderdaad erg doen denken aan gemorste inkt.

Inktvlekkenziekte op esdoornblad
Inktvlekkenziekte op esdoornblad

De ziekte doet de boom volgens mij verder weinig kwaad. De schimmel overwintert op het afgevallen blad en vormt dan in het volgende jaar sporen, die de boom opnieuw kunnen infecteren.

Een stukje verder in het park zag ik een koppeltje fazanten – haan en hen – foerageren in een weiland, vergezeld door een stuk of vijf eksters. Een aardig gezicht.

Fazanten en eksters
Fazanten en eksters

Toen ging het weer eens regenen en kwam ik drijfnat thuis. Nadat ik mezelf afgedroogd had, ben ik begonnen in het boek ‘Spiegel van de natuur – het natuurbeeld in cultuurhistorisch perspectief’ van Matthijs Schouten.
Hoofdstuk 1 gaat o.a. over scheppingsmythen en natuurbeelden bij de Aboriginals in Australië, de Indianen in Noord-Amerika en bij tribale volkeren in Afrika. Interessant hierbij zijn de parallellen met sommige verhalen uit de bijbel. Zo geloven de Hopi in Noord-Amerika in een oertoestand lang geleden, waarbij alles goed was tussen God en mens – een situatie die door toedoen van de mens uiteindelijk verdween. Het deed me gelijk denken aan het verhaal van de zondeval uit het bijbelboek Genesis.
Een veelbelovend boek!

spiegel van de natuur

Een gedachte over “Woensdag 06/11/2013

Geef een reactie

