Vanachter mijn keukenraam


P1010486

Dit is mijn keukenraam, gefotografeerd van binnenuit. Vanuit de voor mij veilige zijde, of – zo u wilt – de kook- en koffiezijde.

Aan de buitenzijde loopt een wandelpad en gelijk daarachter aan de linkerkant loert het huis van de overburen. Als die buren buiten zijn en ik binnen, achter mijn keukenraam, ben ik zichtbaar voor hen en dat voelt onprettig. Alsof ze meekijken in mijn keuken en daarmee in mijn privéleven. En andersom alsof ik me met hen bemoei.
Vandaar dat ik vanochtend het linkerraam afgeplakt heb met ruitfolie, waarachter ik me nu heerlijk onbespied voel en vrij van kritische blikken.

Het rechterraam heb ik nog even opengelaten, al hangt er vitrage voor het onderste deel. Want boven de vitrage hangt een raamgedicht, dat ik met anderen wil delen, zolang als ze maar niet bij mij naar binnen kijken…

Dus ik hink een beetje op twee gedachten: links afgeschermd, rechts een object dat juist mensen aantrekt. Maar voorlopig voelt deze verandering tamelijk goed.

Geef een reactie

