Vrede


vredesduif

Toen ik vanochtend in mijn auto stapte om te gaan werken, gaf de radio na het starten van de motor ongevraagd het belangrijkste nieuws van de dag. Het ging over Syrië en over de gifgasaanval van gisteren. Honderden levens zijn verwoest, maar de presentator en zijn deskundige gast praatten alleen maar over de politieke implicaties van de aanval en niet over de betrokken mensen.

Een beetje gefrustreerd daarover zette ik mijn cd-speler aan. Toevallig zat daar net een cd van Johnny Cash in en toevallig was track 9 net aan de beurt om afgespeeld te worden. Het was het nummer ‘Last night I had the strangest dream’, een anti-oorlogsklassieker, door talloze artiesten gecoverd.
Last night I had the strangest dream I ever dreamed before/ I dreamed the world had all agreed to put an end to war…

En dat na dat nieuwsbericht over de oorlog in Syrië…..wonderlijk toevallig…

Op YouTube vond ik verschillende uitvoeringen van dit nummer, waaronder die van Johnny Cash. De cover van Simon and Garfunkel had echter het mooiste filmpje en daarom koos ik die uit. Je vindt hem hieronder.

Noem het naïef, noem het een utopie, zo’n droom over vrede, maar het behoedt misschien wel voor cynisme en een koud hart. Keep on dreaming.

Een gedachte over “Vrede

  1. H.v.d.Arend

    Hoewel ik het niet woordelijk kan verstaan, leek het me een mooi gezongen wens.
    Wie zou geen vrede wensen? Kennelijk een flink aantal mensen niet en toch… wanneer zal de wolf bij het lam verkeren?

Geef een reactie

