Mammoetkies


P1010417
Mammoetkies uit de Noordzee

Ik kocht bij de webshop Museumwinkel.com bovenstaande mammoetkies. De website vermeldde dat hij afkomstig is uit de Noordzee. Opgevist door een schipper of met het zand voor de Maasvlakte mee naar boven gekomen – ik weet het niet.
Maar wat ik wel weet dat het buitengewoon fascinerend is om zoiets in je bezit te hebben. Een deel van een dier dat duizenden jaren geleden leefde en inmiddels al lang uitgestorven is. Ik zie ze voor me die giganten, hoe ze over de Doggersbank tussen Nederland en Engeland zwierven, op zoek naar voedsel. Ik zie ze voor me als ik die kies in mijn hand houd.

De kies is versteend, hij weegt ongeveer 300 gram. De bovenkant – het kauwvlak – loopt schuin af.
Duizenden jaren oud, uit een tijd dat Nederland vermoedelijk nog nauwelijks bewoond was. Een getuige van het verleden, zichtbaar en voelbaar. Hij krijgt een plek in de vensterbank in mijn woonkamer, naast een fossiel uit Amerika.

Geef een reactie

