Home » Dingen van alledag » De dood, zo vreemd

De dood, zo vreemd


graf Goedfried Bomans

Ik keek enkele dagen geleden via ‘Uitzending Gemist’ naar een documentaire over het leven en sterven van Godfried Bomans, de in vroeger tijden zeer populaire volksschrijver. De docu dateerde uit 2001, de schrijver was toen al 30 jaar dood.
Maar nu, 12 jaar na de eerste uitzending, zijn verschillende mensen die in het programma aan het woord komen, inmiddels zelf ook overleden en dat voelt vreemd.

Harry Mulisch, Hella Haasse, Anton Heijboer: ze zijn alle drie de schrijver achterna gegaan. Maar in de docu zie je ze opgewekt en met het nodige elan over hun relatie met Godfried Bomans praten, zich blijkbaar weinig bewust van het feit dat ook hun tijd hier op aarde eindig was.

En ik kijk naar het scherm en realiseer me dat ik naar pratende doden zit te kijken. Levende doden, dode levenden, mensen die heengegaan zijn, wiens plek leeg blijft – hoe je het ook omschrijft, je kijkt naar mensen uit een andere wereld, naar doden. Ze zijn nog aanwezig in de docu, maar allang niet meer in de echte wereld.

Het einde van alles zichtbaar aanwezig op mijn scherm, en dat op een gewone weekavond, na een dag werken, een beetje onderuitgezakt op de bank, een beetje passief, wezenloos bijna, kijkend naar die beeldbuis, niet voorbereid op de dood. Die pratende hoofden, enkele decimeters voor me, zeggen zonder woorden: heden ik, morgen gij. Middenin het leven is de dood dichtbij, als een ongenode gast. Alles wordt eigenlijk een beetje relatief op zo’n moment. De vrienden van Bomans spreken, maar hun woorden klinken hol en verliezen in het licht van de eeuwigheid hun betekenis.

Zo vreemd, zo’n programma. Nauwelijks woorden voor eigenlijk, maar ik heb het hierboven een beetje geprobeerd.

Geef een reactie

