Rust in mijn hoofd


Ik ben donderdag gestart met de online-training Rust in je Hoofd van Psychologie Magazine. Het doel moge blijken uit de titel: meer rust in je bovenkamer krijgen en minder onrust en dwanggedachten.

De training duurt 6 weken en zelfcompassie en mindfulness zijn de sleutelwoorden. Zelfcompassie: lief zijn voor jezelf, je eigen daden niet strenger beoordelen dan die van een ander. En mindfulness is een Oosterse techniek om meer ontspannen in het leven te staan. Of zoiets.

Je krijgt gedurende die 6 weken schriftelijke taken die je kunt uitvoeren door in te loggen op de website. Ook volgen er opdrachten via sms.

Hieronder een voorbeeld van de training, dag 1 met informatie en opdrachten:

DAG 1 DONDERDAG 7 MAART

Vaak zijn we strenger voor onszelf dan voor anderen. Halen we een deadline niet, dan verwijten we onszelf dat we niet eerder zijn begonnen. Maken we in gezelschap een verkeerde opmerking, dan slaan we onszelf voor ons hoofd om onze onnadenkendheid.

In deze training zul je een andere, mildere manier ontdekken om met jezelf om te gaan. Ook zul je leren om je niet te laten overspoelen door emoties en problemen. Uiteindelijk zul je hierdoor meer rust in je hoofd krijgen.

Maar we beginnen deze training met een korte introductie over wat zelfcompassie nu eigenlijk precies inhoudt. In de video hieronder maak je kennis met Kristin Neff, hoogleraar aan de Universiteit van Texas, die het begrip zelfcompassie wetenschappelijk op de kaart zette en meewerkte aan deze training.

(de video ontbreekt hier op deze blog)

 Hier kun je nog eens precies nalezen wat de drie verschillende elementen van zelfcompassie inhouden.

Hoe reageer je gewoonlijk op problemen in je leven?

We gaan nu in kaart brengen hoe je meestal met problemen omgaat. Geef bij elk van de onderstaande stellingen aan in hoeverre ze op jou van toepassing zijn.

  Zeer eens Zeer oneens
1. Ik ga zo snel mogelijk op zoek naar een oplossing als zich een probleem voordoet  
2. Ik vind het soms lastig mijn problemen in perspectief te zien  
3. Als er dingen misgaan, voel ik me geïsoleerd en afgesneden van anderen  
4. Ik ben kritischer op mezelf dan op anderen  
5. Ik vind het makkelijker om vrienden steun te bieden, dan mezelf  
6. Als ik het lastig heb, denk ik vaak dat het bij anderen veel makkelijker gaat  

Op welke punten ben jij kritisch op jezelf?

Het doel is om de schuiven hierboven de komende zes weken steeds een stukje verder naar rechts te laten verschuiven.

Maar voordat we daarmee starten, gaan we verder met het in kaart brengen van de manier waarop jij jezelf behandelt.

Zoals je in de video hoorde, zorgen kritische gedachten over jezelf dat je je naar gaat voelen. Grote kans dat jij ook niet altijd even zachtzinnig met jezelf omgaat. Op welke punten ben jij kritisch op jezelf? Schrijf ze op in het tekstvak hieronder.

Je kunt denken aan je uiterlijk, of je manier van opvoeden. Maar ook aan je relatie, je persoonlijkheid of je werk.

Wat zeg je tegen jezelf bij een onvolmaaktheid of een fout?

Bijvoorbeeld: ‘Heb ik het weer verpest’, ‘Je ziet er niet uit’. Of: ‘Maak toch niet altijd van die domme opmerkingen’.

……..

Hoe voelt het om heel erg kritisch op jezelf te zijn?

Bijvoorbeeld: ‘Ik voel me verdrietig’. Of: ‘Ik heb een hekel aan mezelf’.

……..

Wat zijn de consequenties van zo’n hardvochtige blik op jezelf?

Word je er gemotiveerder van, of raak je er eerder door ontmoedigd en gedeprimeerd?

……..

Hoe zou het voelen als je jezelf echt zou kunnen accepteren?

Jaagt die mogelijkheid je angst aan, vind je het hoopgevend, of allebei?

………

Zo. Je hebt de eerste stap gezet om voortaan op een andere manier met jezelf en met problemen om te gaan. Over een paar dagen volgt de volgende opdracht, en ga je aan de slag met een meditatie-oefening.

Tot zover dag 1 van de training. Ik ontving vanochtend, op dag 3, het eerste sms’je:

‘Maak vandaag een mindfulnesswandeling. Kijk goed om je heen en schenk aandacht aan alle mooie dingen die je tegenkomt.’

Wat jammer nu dat het pijpestelen regent…:) Ik stel die wandeling maar even uit tot morgen!

6 gedachtes over “Rust in mijn hoofd

  1. H.v.d.Arend

    Beste Jan Jaap.

    Ik vind het moeilijk hierop te antwoorden.

    Een paar maanden geleden heb ik over “mindfulness” wat gelezen; in waarschuwende zin.

    ‘t Zou dicht bij het occultisme komen. Op Internet blijkt wel dat het een broertje of zusje van Yoga is.

    Ik weet dat je vader eens met een yoga-sessie had meegedaan, Op een gegeven moment werd hem duidelijk

    dat dit niet goed zat; hij is opgestapt en wilde er niets meer mee te doen hebben.

    Ik zou je aanraden je toch wat in de achtergrond(en) van deze beweging te verdiepen.

    Ook werd het ergens met het Boeddhisme in verband gebracht.

    Wens je veel wijsheid, gezondheid en rust in je hoofd,

    Oom Harro

    1. Een gewaarschuwd man telt voor twee….
      Onderzoekt alle dingen, behoud het goede. Ik ben gelukkig gezegend met een tamelijk kritische blik, dus wat me niet aanstaat in die training werp ik van mij.

  2. Wies de Bruin

    En, heb je je mindfullnesswandeling al gedaan, ondanks de kou? Had je oog voor alle mooie dingen die je tegenkwam? Als christen kun je dit in onze optie zo doen dat je zegt: Dank u Heer, voor alle moois dat ik zie. Dan mag je daarvan houden en ook meer van jezelf, omdat jij ook een schepsel van God bent. Geniet ervan en succes!

  3. Hallo Jan Jaap. Ik weet niet veel van mindfulness, maar wat oom Harro zegt is wel goed, denk ik. De thema’s die genoemd worden zijn wel heel belangrijk: zelfcompassie, je niet laten overspoelen door emoties en problemen. Ik heb voor mijn studie nu supervisie en daar komen ook dit soort thema’s aan de orde. Leren loslaten, afstand nemen, hulp vragen, accepteren van falen, etc.
    Loes

    1. Zelfcompassie is heel belangrijk voor me, en misschien iets wat ik verwaarloosd heb. Ik ben strenger voor mezelf dan voor anderen. En eenmaal gemaakte fouten laat ik niet makkelijk los.
      Maar zelfcompassie kan makkelijk verworden tot zelfmedelijden of zelfzucht, en daar moet je voor oppassen.

Geef een reactie

