Bevrijd van de hypotheekbank


Veel mensen beschouwen de aankoop van een huis als een mijlpaal en een feestelijke gebeurtenis. Ze staan er echter niet of nauwelijks bij stil dat ze met de ondertekening van de koopakte bij de notaris zichzelf vrijwillig voor decennia vastketenen aan de leiband van de hypotheekverstrekker.
Het bezitten van een eigen woning betekent vooral: betalen. Jaar in, jaar uit elke maand een flink bedrag overmaken naar de bank. En gebeurt dit onverhoopt eens niet, dan heeft diezelfde bank de macht om je huis te verkopen aan een ander en kun je je spullen pakken. De bank is, met andere woorden, de echte eigenaar van het huis, totdat de schuld tot de laatste cent afbetaald is.

Ik heb vandaag bij de notaris mijn Haagse etage overgedragen aan de nieuwe eigenaar en ben nu geen huizenbezitter meer. En dát is pas een echte mijlpaal! De hypotheekschuld afgelost, geen gedoe meer met onderhoud, geen O.Z.B. en V.V.E. meer. Plus de vrijheid om mijn huidige – gehuurde – woning op te zeggen wanneer ík dat wil.

Ik voelde me niet echt op mijn gemak bij de notaris. Ik ben woensdag op de werkplek gestoken door een wesp, met als resultaat een opgezwollen linkeroog. Het zag er niet uit en daar was ik me scherp van bewust aan die halfronde tafel in dat notariskantoor, met de kopers naast me en de notaris tegenover me. Ik voelde me eerlijk gezegd ook een beetje ‘shabby’ in mijn dagelijkse plunje daar in dat luxe kantoor.
Ik was, met andere woorden, blij dat het voorbij was – de akte op hoofdlijnen voorgelezen door de notaris, de handtekeningen gezet, de koffie opgedronken. Daarna handjes schudden en wegwezen.

Een fors bedrag op mijn bankrekening resteert als herinnering aan 19 jaar wonen in Den Haag. Ik ga waarschijnlijk een nieuwe computer kopen en een nieuwe zitbank. En misschien een ander auto. En de goede doelen zal ik zeker niet vergeten.

Dat is waar!
4 gedachtes over “Bevrijd van de hypotheekbank

  1. H.v.d.Arend

    Alvast gefeliciteerd met de verkoop van je huis!!! Geweldig Jan Jaap, want in deze tijd is het allemaal niet makkelijk.

    Een nieuwe PC is altijd een heel fijn iets; tenminste: als je niet te veel moeilijkheden in de beginfase tegenkomt (en ook zo’n beetje een digibeet bent als ik!)

    Langere brief volgt dv binnenkort. Een goed weekend en een mooie zondag gewenst. Groet,

    Oom Harro

  2. Wies de Bruin

    Gefeliciteerd! Je huis verkocht, dat is een hele zorg minder. Ook geen zorgen meer om het opknappen van dat huis en alle andere lasten. Geniet ervan!
    Groetjes,

    Wies

  3. Donna

    Jan Jaap, wat geweldig! Gefeliciteerd, joh!
    En wat betreft dat ‘deftige’: soms is het handig om je op dat moment in gedachten te brengen dat zij, net als jij, als ze een toiletbezoek doen, ook gewoon hun broek naar beneden moeten doen. Kan heel relativerend werken….

Geef een reactie

