Bier en geschiedenis


Bij het doorbladeren van Geschiedenis Magazine werd mijn lezersoog getroffen door onderstaand nieuwsfeit:

Historicus wint Heinekenprijs

De Engelse historicus Geoffrey Parker heeft de Heinekenprijs 2012 voor Historische Wetenschap gewonnen. Deze Nederlandse prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt aan een persoon die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de historische wetenschap (…..)’

De Heinekenprijs. De Heinekenprijs. Wat heeft ’s lands grootste bierbrouwer met geschiedenis te maken, vroeg ik mij onmiddelijk af. Na deze vraag grondig overpeinsd te hebben, zag ik drie mogelijkheden:

1. historisch onderzoek is zó saai dat je eerst een paar biertjes achter de kiezen moet hebben, wil je er überhaupt aan durven beginnen.

2. de resultaten van historisch onderzoek (boeken, rapporten e.d.) zijn zó saai dat je eerst een paar biertjes achter de kiezen moet hebben, wil je ze überhaupt durven lezen.

3. bier was in vroeger tijden een volksdrank. Drinkwater was in die van bacillen en ander ongedierte wemelende eeuwen niet veilig, dus consumeerde men bier. Dit overwegende kan het bijna niet anders, of er moet bij heel wat historische gebeurtenissen bier gedronken zijn.
Bier als begeleider van de geschiedenis, daar komt het eigenlijk op neer en zo bezien is de inbreng van wijlen Freddy Heinekens trots niet zo vreemd.

Optie drie klinkt mij tamelijk plausibel in de oren, maar misschien heeft een lezer een ander en beter idee? Ik hoor het graag.

En nee: ik had geen bier op toen ik deze blogpost schreef….

Een gedachte over “Bier en geschiedenis

Geef een reactie

