Home » Dingen van alledag » Tuinfuchsia

Tuinfuchsia


Fuchsia magellanica

Mijn tuinfuchsia (Fuchsia magellanica) begint te bloeien en da’s best wel bijzonder.

Hij heeft een paar jaar in mijn volkstuin in Den Haag gestaan. Zo’n fuchsia is vorstgevoelig, dus de bovengrondse delen bevroren daar meestal in de winter, waarna de plant in de lente vanuit de wortels opnieuw uitliep om vervolgens laat in de zomer te bloeien.

Na mijn verhuizing naar Zoetermeer (en de daarmee verband houdende opzegging van de volkstuin)  heb ik de fuchsia overgeplant in de tuin van mijn nieuwe woning. Aan het begin van de winter heb ik hem aangeaard* met grond tegen de kou, maar die extreem lage temperaturen in februari deden hem toch bijna de das om. Heel schuchter liep hij dit voorjaar weer uit, langzaam moed winnend om het toch nog eens te proberen.

Zo tegen het begin van de zomer ging het ineens snel en een week of wat geleden zag ik de eerste bloemknoppen verschijnen. En nu openen die knoppen zich en daar heb ik nou zo’n plezier in: een plant die zich tegen de verwachtingen in hersteld en bloeit – als een cadeautje, een onverwacht geschenk. Een van de kleine genoegens des levens. Veel water geven trouwens, want daar houdt deze fuchsia van.

* Aanaarden is: de basis van de plant bedekken met een hoopje grond, zodat de kou niet in het hart ervan kan doordringen.

One thought on “Tuinfuchsia

Geef een reactie

