Een wandeling in het Westerpark


Westerpark met schaapskudde; foto: Janny Buter

Zaterdagochtend even na negenen: de zon schijnt en het is een graad of 18 als ik met de hond de deur uitga voor een wandeling in het park.
Ik hoor een kip voor me en een specht achter me. De kip bevindt zich in een tuin aan de overkant van de straat, de specht in een boom. Waar kippen zijn is meestal ook een irritant kraaiende haan en dat hoort niet in een woonwijk vind ik, maar de gemeente Zoetermeer staat het blijkbaar toe.

Ik zie uitbundige bloeiende hortensia’s als ik naar het bruggetje loop dat mijn woonwijk scheidt van het park. Koerende duiven en een nadrukkelijk aanwezig winterkoninkje zijn voorlopig de enige vogels die ik hoor. Na de hectiek van het voorjaar met het verwerven en behouden van een eigen territorium is voor de avifauna een periode van stilte aangebroken. De jongen zijn uitgevlogen, de taak is volbracht, de vogels rusten uit en houden zich verder gedeisd.

Langs het pad het egale zomergroen van hazelaar, meidoorn, abeel, wilg, kornoelje, kastanje, veldesdoorn, vogelkers, krent, vlier en iep. Een jogger komt me tegemoet. Op het pad grote aantallen naaktslakken, soms moet je slalommen om ze niet te vertrappen. Ik passeer een van de vijvers die het park rijk is en hoor een karekiet zingen in het riet, en dat rijmt.

Gefilterd zonlicht in het parkbos, een merel zingt een bescheiden liedje. Veel brandnetels langs de kant, ze staan in bloei met langwerpige, dradige bloemen. Ik las laatst ergens dat het blad van hondsdraf een probaat medicijn is tegen de jeuk veroorzaakt door de aanraking van brandnetels, en vaak schijnen die twee planten in elkaars nabijheid te groeien….

Als ik uit het bos kom heb ik mooie doorkijkjes, een soort coulissenlandschap van bomenrijen en heggen afgewisseld door open, grazige stukken. De kudde Drentse heideschapen weidt hier en je waant je eerder in een natuurgebied dan in een stadspark. Dit is het mooiste deel van het Westerpark en ik geniet altijd weer als ik hier kom.
Verderop zitten grauwe ganzen in het talud van een vijver. Ik zie veel jonge dieren erbij, en ik vraag me af of ze al kunnen vliegen. Ruziënde meerkoeten in het water, een tjifjtaf slaat in een boom in de buurt.

Ik laat de natuurtuin (‘Betreden op eigen risico’) rechts liggen en ga op huis aan. De zon schijnt nog steeds en ook in mijn eigen tuin is het goed toeven nu, weet ik uit ervaring.

Een van de vijvers in het Westerpark; foto: Janny Buter
Geef een reactie

