Home » Dingen van alledag » Geen bloemen meer

Geen bloemen meer


Ik werk op een boomkwekerij in Wassenaar, Schuin tegenover ons bedrijf aan de andere kant van de weg bevindt zich een bloemenkwekerij met woonhuis. In het voorjaar en in de zomer staat er aan de weg bij de oprit naar het woonhuis een stalletje met bloemen. Voor twee euro mag je er zelf een bosje tulpen of rozen pakken en het geld in het busje doen dat er naast staat.

Een paar weken geleden hoorde ik op een middag vanaf de boomkwekerij sirenes van hulpverleningsdiensten in de buurt. Toen ik later naar huis ging en langs het bedrijf aan de overkant reed, zag ik daar een ambulance staan. De volgende dag vertelde mijn collega dat de kweker plotseling was overleden. De doodsoorzaak wist hij niet. De man laat een vrouw en drie jonge kinderen na.

Het stalletje bleef daarna aan de weg staan maar leeg en afgesloten, als wachtend op wat er zou komen.

Vorige week hoorde ik de rest van het verhaal. Het bleek een waar drama te zijn: de kweker heeft zelfmoord gepleegd door zich op te hangen in de schuur naast het bedrijf. Toen zijn kinderen uit school kwamen en hun fiets binnen wilden zetten, vonden ze hun vader….

Vanmiddag reed ik opnieuw langs het bedrijf. Het stalletje was weg, de plek waar het gestaan had keurig opgeruimd – niets dat nog aan vroeger herinnerde, aan een andere en betere tijd.
Geen bloemen meer.

One thought on “Geen bloemen meer

  1. Wat een droevig verhaal. Het is wat anders als je het via het nieuws hoort, dan nu voor jou zo dichtbij. Je vraagt je af wat zo’n man bezield heeft en hoe zijn vrouw en kinderen verder moeten. Voor hen moeten we maar bidden.

Geef een reactie

