Zaterdag 28/04/12


cartoon: Mirjam Vissers

Regen en meer regen in Zoetermeer. Zo donker in huis dat de lampen aanmoeten, en dat om 11 uur ’s ochtends. Ik zit te wachten op familiebezoek, dat door fileleed of een andere oorzaak vertraagd is.

De regering is demissionair, wat schijnt te betekenen dat je miljarden euro’s bezuinigen mag. Alles in opdracht van ‘Brussel’, die hogere macht wiens wil tegenwoordig wet is. Net als die van de financiële markten trouwens, een autoriteit met meer invloed – zo lijkt het – dan ons eigen democratisch gekozen parlement. En als Moody’s of een ander ratingbureau maar lijkt te dreigen met verlaging van onze status, krijgt men op het Binnenhof al knikkende knieën. Het grote geld regeert.

En de woningmarkt wordt niet hervormd en mijn etage in Den Haag is ook nog steeds niet verkocht en dat zal voorlopig ook wel niet gebeuren ook. En mijn bank wil niks weten van uitstel van betaling of een andere regeling, en dat terwijl ik 19 jaar lang elke maand trouw mijn hypotheekschuld afgelost heb.

Aan de andere kant: het nieuws van overzee dat het Journaal haalt herinnert me bijna elke avond eraan hoe goed we het nog hebben hier in West-Europa. In veel landen regeren honger, corruptie en oorlog. Wij mogen komende week weer herdenken hoe we van oorlog en onderdrukking bevrijd werden. En we hebben te eten en een dak boven ons hoofd. Count your blessings.

Geef een reactie

