Home » Buiten in de natuur » Het is voorjaar

Het is voorjaar


De fitissen zijn terug uit Afrika, net als de zwaluwen die ik afgelopen week voor het eerst dit jaar vertrouwd hoorde `babbelen` boven mijn hoofd op de kwekerij. Het waren huiszwaluwen volgens mij, algemener dan de boerenzwaluw die inmiddels op de rode lijst van bedreigde vogels staat.
In het Westerpark zie ik overal paartjes grauwe ganzen met jongen. De pullen zijn kleine groenige bolletjes dons, dobberend op het water van de vijvers, met vader en moeder altijd in de buurt.

De gele dovenetel begint nu te bloeien. Het is de bontbladige varieteit, een tuinplant eigenlijk, die zich blijkbaar goed thuis voelt op de vochtige bosbodem in het park. De eerste pinksterbloemen vertonen zich op open stukken in het gras en langs de waterkant bloeien dotterbloemen. En overal zie ik de paarse bloemetjes van het hondsdraf. In een bosstrook net buiten het park zie ik de eerste bloemen in de wilde hyacinten die daar groeien.
En in de plantsoenen in mijn wijk wordt het uitbundige geel van de forsythia`s nu opgevolgd door het zachte wit van de krentenstruiken. Het is voorjaar.

wilde hyacint

gele dovenetel, bontbladig (met lieveheersbeestje)

Geef een reactie

