Maandag 26/03/12


’s Ochtends om half acht beginnen tijdens zomertijd, is half zeven volgens de wintertijd. Brrr….de klok ging gisteren een uur vooruit en nu sta ik hier op de kwekerij terwijl het nog fris buiten is en nog maar net licht. Zullen we die zomertijd maar afschaffen?

De baas komt om acht uur twee coniferen laden die ik net voor hem gerooid heb en vertelt en passant dat er a.s. donderdag vierhonderd beuken de grond uit mogen. Ze zijn bedoeld voor de aanleg van een haag bij een klant. Kijk, dat tikt aan, ik denk dat we woensdag alvast maar moeten beginnen aan de klus, dan kunnen we het een beetje verdelen over twee dagen.

De zon komt er fijn door en ik drink buiten koffie – met mijn jas aan, dat weer wel. Om me heen de geluiden van een werkdag, veel gemotoriseerd verkeer dichtbij en verder weg. Een tjiftjaf trekt zich er niets van aan en laat onverstoord horen dat hij terug is uit zijn winterverblijf in Noord-Afrika.

Er komen klanten. Omdat mijn collega op maandag en dinsdag niet werkt, mag ik ze helpen, iets waar ik altijd erg tegenop zie. Ik heb zin om mezelf te verstoppen als ik mensen de kwekerij op zie komen, altijd die vluchtneiging, dat ontwijkgedrag. Het gaat gelukkig goed – ik mag een flinke bestelling noteren en verdien op die manier mijn eigen salaris voor vandaag terug.

Tussen de middag belt er een medewerker van de Universiteit van Amsterdam. Ik heb me opgegeven voor een onderzoek naar de effectiviteit van virtuele therapie bij de behandeling van angst. Het kan hierbij ook gaan om sociale angst, iets dat ik in te flinke mate bezit – zie de vorige paragraaf! – en waar ik graag vanaf wil. In ongeveer twintig minuten krijg ik een telefonische intake en de belofte op een later tijdstip teruggebeld te worden.

Daarna duurt het nog lang voordat het vier uur is. De dag kruipt voort en het werk bevredigt niet langer. Ik ben snel verveeld en heb eigenlijk meer afwisseling nodig.

Geef een reactie

