Natuurdagboek 17 – 25 februari 2012


Vrijdag 17 februari 2012  zeer zacht vanochtend, de thermometer gaf 5 graden aan, maar het voelde minstens 10 graden. Overal hoor ik heggenmussen buiten. Ik zag V-formaties ganzen in de lucht en een buizerd vlakbij me in het Westerpark. En verder hoorde ik driftig zingende roodborstjes en zag ik een fazant die zich drukte in de bosjes, in de ijdele hoop dat ik hem dan over het hoofd zou zien.

Het voelt lenteachtig aan en het is ook al lekker lang licht: ’s ochtends voor acht uur en ’s avonds tot een uur of zes.

Ik heb een Photinia ‘Red Robin’ geplant in mijn zijtuintje (een groenblijvende heester) en kruipende Cotoneaster gerooid naast mijn schuurtje. Het zweet stond op mijn rug toen ik met die laatste klus klaar was….

Zaterdag 18 februari  iets kouder, maar droog. Een pol siergras geplant in mijn voortuintje, staat vast leuk bij de bamboeplant die ik er eerder in gezet heb. Bemeste tuinaarde uitgestrooid; binnenkort ga ik de ligusterhaag rond mijn zijtuintje van boven en opzij snoeien.
Ik moet potgrond halen om mijn tuinfuchsia op te potten. Als hij de vorst overleefd heeft, tenminste. Ik had hem voor de winter inviel wel aangeaard rond de wortels, maar of dat genoeg was als bescherming, moet nog blijken….

tuinfuchsia

Maandag 20 februari 2012  vier graden vorst in de nacht van zondag op maandag. Lichte sneeuw en gladheid in de vroege ochtend, maar stralend weer overdag. Ik hoorde een zanglijster zingen op de kwekerij waar ik werk.

Vijf mm regen in de regenmeter dit weekend (die is vooral ’s nachts gevallen).

Dinsdag 21 februari 2012  ’s ochtend kil op de kwekerij, met veel wind, ’s middags bijna warm met een temperatuur van 14 graden volgens mijn thermometer hier thuis. Het ding is volgens mij niet al te nauwkeurig, hij zit er altijd wel een paar graden boven of onder, maar goed.

Vrijdag 24 februari 2012 om half negen ’s ochtends is het vier graden buiten. In de middag loopt het op tot acht graden. Er zit 2 mm water in de regenmeter, de neerslag van een dag of drie. De ligusterheg rond mijn zijtuintje aan één kant flink gekortwiekt. Ik heb twee zakjes zaad van klimplanten besteld, voor de bloembak met trellis die de vorige bewoner heeft achtergelaten.

Zaterdag 25 februari 2012 Het was plus twee graden vannacht. Stralend weer deze ochtend, overal vogelzang. Koolmezen, roodborstje, boomkruiper, heggenmus, zanglijster. Het ‘kluu-kluu-kluu’ van een specht, enkele grauwe ganzen die onder luid misbaar overvlogen.

Pollen bloeiende sneeuwklokjes in tuinen en in het park, de gele kornoelje bloeit ook met bescheiden gele bloemetjes. De bosbodem in het park kleurt op sommige plekken voorzichtig groen. Vlierstruiken beginnen uit te lopen, net als de kamperfoelie.

’s Middags enige tijd in de zon gezeten op mijn terras, trui aan maar jas uit! En dat in februari! De thermometer (die in de schaduw hangt) gaf als maximumtemperatuur 12 graden aan, maar in de zon voelde het aan als 20 graden.

Een gedachte over “Natuurdagboek 17 – 25 februari 2012

  1. In de zon gezeten? Bofkont! Dat was bij ons in Apeldoorn nog niet mogelijk. We hadden daarvoor teveel bewolking. Maar ik geniet wel van de atmosfeer die best lente-achtig aanvoelt. En dan die heerlijke voorjaarsgeluiden van de vogels. Vanmorgen zag ik huismusjes met nestmateriaal vliegen. Ja, het voorjaar begint!

    Gr. Henk

Geef een reactie

