Hard rain


Afgelopen donderdag was het zo kil in huis, dat ik besloot de kachel aan te steken (ik heb nog gaskachels, geen cv).
Vandaag – zaterdag – wordt het volgens de voorspellingen zomers warm. Vanavond gaat het regenen en volgende week is het gewoon weer herfst.

Nederland en zijn zeeklimaat! Veel oceanische depressies en af en toe een warmtefront uit het zuiden. Overwinteren in Spanje of Portugal: dat lijkt me wel wat.

Ik googelde op ‘Songs weather’ op zoek naar een passend liedje bij ons klimaat. Op deze website vond ik een bonte verzameling van nummers die iets over het weer in de titel hebben.
Ik koos uiteindelijk voor A hard rain’s a-gonna fall van Bob Dylan, ondanks het feit dat de tekst van dit nummer eigenlijk weinig te maken heeft met klimaat en weer. Dylan bezingt de wereld om hem heen op een tamelijk apocalyptische manier en de ‘Rain’ in de titel slaat op alle narigheid die er (misschien) nog aan zit te komen.
Maar het is een geweldige song en ik vind de tekst zeer actueel, gelet op het geweld in onze wereld anno nu – bijvoorbeeld van de zieke geesten die op 11 september 2001 bijna 3000 slachtoffers maakten in Amerika.
Maar ook: het tegengeweld van de Amerikanen daarna in Irak, de burgeroorlog in Libië, onlusten in de Engelse binnensteden recent, Afghanistan. Of gewoon in Nederland: het geweld binnen relaties, verbaal geweld buiten op straat, pesterijen, you name it.

Geef een reactie

