Nieuw leven


Op de boomkwekerij in Wassenaar, mijn werkplek, kwam de baas een tijdje terug ineens met 1200 hibiscusstekken aan die opgepot moesten worden.

De tuinhibiscus of altheastruik (Hibiscus Syriacus) is een geliefde plant en dus is het opkweken en later verkopen van deze heester interessante handel. De planten die mijn baas meebracht, waren stekken van zo’n 30 cm. lang die uit China kwamen. Keurig verpakt in dozen en per containerschip over de wereldzeeën naar Holland vervoerd. Daarna over land verder getransporteerd en uiteindelijk opgeslagen in een koelcel bij enkele graden boven nul, zodat de stekken niet in blad kwamen maar wel in leven bleven.
En nu, een aantal maanden later, zagen ze het licht en werden in verse potgrond in de open lucht gezet. Zon en water moesten vanaf dit moment de rest doen en ervoor zorgen dat ze gingen uitlopen en groeien.
Een wonder dat zoiets kan: planten die maandenlang ‘in coma’ hebben gelegen op een donkere en koude plaats en dan alsnog gaan uitlopen, groeien en bloeien!

Oppotten is trouwens simpel werk en – als het om 1200 planten gaat – eerlijk gezegd ook nogal saai. Telkens weer diezelfde handelingen: pot pakken, tot halverwege opvullen met potgrond, hibiscus erin, potgrond aanvullen tot de rand, goed aandrukken en wegzetten. Op woensdag halverwege de ochtend ermee begonnen en de andere dag halverwege de middag was het klaar.
En daarna kon ik even geen altheastruik meer zien.
Maar saai werk is ook werk en wordt even zo goed betaald. Dat dan weer wel.

We zijn inmiddels een aantal weken verder en de hibiscusplanten staan vrijwel allemaal volop in blad. Wel, dan heb je dus plezier van je werk, als je op die manier de vrucht van je arbeid mag zien. Een Zegen is dat.

Een gedachte over “Nieuw leven

  1. Op mijn voor vorige werk heb ik de getoonde Hibiscus door leerlingen laten zaaien. In het plantsoen naast mijn huis heb ik nog een klein haagje van deze zaailingen geplant. In mijn tuin staat een witte variant.
    Mijn eerste baas heeft een Hibiscus bij mijn ouders geplant. Omdat deze struik zo laat in het blad komt is hij uiteindelijk abusievelijk voor dood voortijdig vervangen door iets anders.

    Ik vind het een geweldige plant, rijk bloeiend en een mooie natuurlijke strakke vorm.

    Het eenvoudige handwerk bij het oppotten vind ik wel meditatief. Ik doe dat veel liever dan het opgejaagde en lawaaiige werk aan een opppotmachine. En inderdaad het terugkijken naar het geleverde werk geeft bij planten altijd veel voldoening.

    Vriendelijke groet

Geef een reactie

