Home » Humor » Leunstoelreizen

Leunstoelreizen


Reizen is leuk, reizen is spannend. Nieuwe werelden ontdekken, kennis maken met andere culturen en ontsnappen aan de sleur van alledag. Het is dan ook een bezigheid die door veel mensen beoefend wordt, van allerlei rangen en standen.
Persoonlijk onderscheid ik twee vormen van reizen:

1. reizen in concreto
2. leunstoelreizen (ook wel ‘in je hoofd-reizen’ of ‘boeken-reizen’ genoemd).

Over 1. hoef ik niet lang uit te weiden: binnenkort komt de exodus weer op gang van miljoenen landgenoten die huis en haard verlaten voor een onzekere bestemming in een ander land. Vaak voorzien van sleurhut en met een mud aardappelen achterin de kofferbak – onmisbare attributen voor een Hollander op reis.
Met zijn allen in de file op de Route du Soleil bij 30 graden Celsius. Lekker bakken en braden op de Spaanse stranden, als menselijk barbecuevlees. Een voedselvergiftiging oplopen in Verweggistan of slap Engels bier drinken in een pub in Strafford-upon-Avon.

Mij niet gezien, dat reizen in concreto, ik blijf liever thuis en lees een goed boek. Een reisboek welteverstaan, waarin iemand in geuren en kleuren zijn of haar avonturen als traveller beschrijft.
Reizen in mijn hoofd, door me in te leven in de tocht die een ander mens gemaakt heeft. En geef toe, het leunstoelreizen heeft een aantal onmiskenbare voordelen ten opzichte van een ‘echte’ vakantie:

– je hoeft er de deur niet voor uit
– het kost bijna niks: 15 of 20 euro voor de aanschaf van een boek is genoeg
– je kunt de reis op ieder gewenst moment onderbreken: het boek dichtslaan en wegleggen volstaat
– je favoriete merk bier ligt altijd onder handbereik in de koelkast
– het is véél beter voor het milieu: nul procent CO2 uitstoot, geen geluidsoverlast, geen andere emissies.

Lezen dus, veel lezen. Ik heb inmiddels een goed gevulde plank met reisliteratuur en er komen nog telkens nieuwe titels bij. Onderstaande boeken zijn op dit moment mijn favorieten, de volgens mij meest boeiend en beeldrijk beschreven reizen:

1. In de schaduw van Byzantium – William Dalrymple
2. Op jacht naar de berg van licht – Kevin Rushby
3. De gezongen aarde – Bruce Chatwin

Boek 1. is een reisverhaal en geschiedenisboek ineen, een ideale combinatie, want beiden hebben mijn interesse. De schrijver treedt in de voetsporen van twee monniken, die in 587 A.D. een reis maakten door de toenmalige christelijke wereld: Klein-Azië, Syrië, Libanon, Israël en Egypte. Een fascinerend verslag over de teloorgang van het christendom in het Midden-Oosten.

Boek 2. speelt zich af in India. Kevin Rushby volgt het spoor van de Koh-I-Noor (‘Berg van Licht’), een legendarische en zeer begeerde diamant. Een heel fijn reisboek over een bijzonder land met bijzondere mensen.

Boek 3. ben ik nog aan het lezen, maar de thematiek is interessant genoeg voor een eervolle vermelding. Een verhaal over de Aboriginals in Australië en hun cultuur, hun scheppingsverhalen en het zingend ‘tot leven brengen’ van hun wereld.

Leunstoelreizen: mijn manier van reizen. De wereld verkennen vanuit je luie stoel, véél spannender dan reizen in het echt.

3 thoughts on “Leunstoelreizen

  1. Gezongen aarde is een inspirerende titel, ook scheppingsverhalen interesseren mij.
    Ik lees graag jouw recensie van dit boek.
    Tenslotte is het begrijpen van het mysterie van de schepping een zinvolle levenstaak.
    Vriendelijke groet

  2. Mijn interesse is gewekt, de boeken komen op een lijstje van nog aan te schaffen/te vragen boeken.
    Wij gaan dit jaar ook niet op vakantie, kan ik er mooi wat van lezen.
    Groeten,

    Wies.

  3. Pingback: Zwerven of settelen? « DE WERELD VAN JAN JAAP

Geef een reactie

