Associaties en vooroordelen


Ik zag vanmiddag een oldtimer rijden met een neger achter het stuur.

– wat is daarmee?

Nou ja, ik bedoel: het was een apart gezicht, zo’n zwarte man in zo’n hele oude auto – een auto uit de beginjaren van de verbrandingsmotor, of kort daarna. En het riep bij mij gedachten op, associaties eigenlijk, gevoed door boeken en films:

het Zuiden van de Verenigde Staten, meer dan een eeuw geleden. Katoen- en rijstvelden, rijke blanke planters die in paleizen van huizen wonen, met een bordes aan de voorzijde en pilaren aan weerszijden daarvan. De slavernij is al afgeschaft, maar verder is alles nog ongeveer hetzelfde.
De dochter (‘Missy’) van een rijke blanke krijgt een nieuwe jurk en de huisneger moet met de T-Ford van de baas naar het stadje in de buurt, om de jurk voor Missy op te halen bij de kleermaker.
Historisch gezien klopt dit verhaal waarschijnlijk van geen kant, maar het was toch in grote lijnen wat er door me heen ging toen ik die neger in die oldtimer zag.

Een mens associeert wat af. Je ziet een dik persoon en je associeert die mens met lelijkheid, met ongezond leven en te veel eten. En zonder dat je het beseft, wijs je daarmee eigenlijk die persoon af, verwerp je hem of haar en bega je daarmee een karaktermoord, een aanslag op iemands waardigheid. En dan heb ik het nog niet eens over de helaas vaak bijbehorende verbale uitingen: ‘Moet je die vetzak zien….’

Een bodybuilder associeer ik al gauw met agressie en gevaar, een allochtoon met overlast en verpauperde wijken. Een zakenman in een dure auto is een patser met een te grote mond, een schaars geklede vrouw is van bedenkelijk allooi.

Dit soort associaties hangt natuurlijk nauw samen met vooroordelen, iets waar een gemiddeld mens vol mee zit. Jammer dat we dit meestal niet beseffen, of dat het ons niets kan schelen.

En negers zijn gewone mensen die, net als u en ik, oude auto’s interessant vinden…..

2 gedachtes over “Associaties en vooroordelen

  1. Michael

    Hilarisch de associatie met de “huisneger” , zo zou ik het zelf ook gezien hebben. Maar waarom eigenlijk ? Ideeën die puur gevoed zijn door tv series zoals North & South , want zelf heb ik die situaties nooit gezien of beleefd. En als ik voor mezelf na ga, haal ik van datzelfde medium, de tv, al mijn vooroordelen over die andere voorbeelden die jij beschrijft :dikke mensen, bodybuilders, zakenmannen en schaars geklede vrouwen. Vandaag wilde ik dat ik nooit gezien had naar dat “lichtbakje “

  2. Tja Jan Jaap. Als ik een moddervet persoon bij de ijssalon een bakje met 5 bolletjes ijs en een dot slagroom weg zie werken, dan heb ik daar zo mijn ideeën over. Maar ik wil dan niet iedereen die dik is over dezelfde kam scheren. Want er lopen ook heel wat dikke mensen rond die bijvoorbeeld dikmakende medicijnen slikken. En zo is het met vrijwel alles. Er zijn veel kanten aan mensen en hun gedragingen, zodat je nooit op één facet iemand kunt beoordelen. Gr. Henk

Geef een reactie

