Home » De Stad » De buren

De buren


Tuinpark Zonnegaarde in Den Haag, perceel nummer 89: mijn plekje, mijn volkstuin. Soms – voor even – bijna een paradijs op aarde; soms ook een plaats van ergernis, van kleine of grote stress. Die stress treedt vooral op in de omgang met andere tuinbezitters en dat zijn allemaal individualisten zoals ik, met hun eigen kleine, nare karaktertrekjes, meninkjes en vooroordelen.

Mijn (nieuwe) overburen op nummer 70 zijn van Poolse origine, te oordelen althans naar de taal waarin ze met elkaar communiceren en het accent waarmee ze in het Nederlands praten.
Vanmiddag kwam de mannelijke helft naar me toe. Ik dacht in mijn onschuld eerst nog voor een buren-onder-elkaar praatje, maar dat was te naïef geoordeeld: buurman kwam verhaal halen. Hij had vorige week het pad tussen onze tuinen aangeveegd en aan mijn kant van het pad lag volgens hem veel vuil en daar was hij misnoegd over.
De ongeschreven regel is echter dat je alleen je eigen kant schoon houdt, de overkant is voor de overbuurman. Vrij logisch ook, lijkt mij
Niet aldus: de buurman veegt het hele pad en of ik daar in het vervolg maar rekening mee wil houden…..Nee dus, maar breng dat zo’n man maar eens aan zijn verstand. De conversatie kwam al gauw tot een voor beide partijen tamelijk onbevredigend einde.

En de buurvrouw van nummer 71 schat mijn leeftijd veel te jong in, te oordelen naar de gemakkelijke manier waarop ze ‘je’ en ‘jij’  en ‘hoi’ zegt. En ik ben toch echt 49……

Het zijn, kortom, de mensen die mijn tuinplezier soms verpesten. Een blokhut in het bos of een hutje op de hei, dat zou ik best willen, maar waar vindt je zoiets?

6 thoughts on “De buren

  1. Hoi Jan Jaap. Ik ken dat soort gedoe op een volkstuin. Ik heb een buurvrouw die reclameerde dat mijn kas een slagschaduw in haar tuin opleverde. Of ik er wat aan wilde doen. Ik heb die kas overigens geheel volgens de ruimtelijke regels van de volkstuinvereniging geplaatst. Zelf heeft ze een jaar of wat geleden een kers zo’n beetje op de scheiding gezet. Het ding is inmiddels vrij groot en als je het over een slagschaduw hebt, dan veroorzaakt deze boom er een!

    Ik heb de buurvrouw dus gezegd dat ik redelijke argumenten altijd wil beoordelen, maar dat ik in dit geval haar aanklacht naast mij neer leg.

    De boodschap kwam goed over. Maar ja, ze is geen Poolse…

    Trouwens Jan Jaap, moet ik je in het vervolg met u aanspreken?

    Gr. Henk

    • Geen paniek, Maia en Henk: blijf gewoon ‘jij’ zeggen.
      Het ging om de manier waarop die buurvrouw mij tutoyeerde, de intonatie van haar stem, een beetje neerbuigend, te los…..

  2. Hallo Jan Jaap.
    Kleine en grote ergernissen hebben we allemaal. J.J. Pols kreeg deze winter op zijn kop van de buurvrouw omdat hij s’morgens om 7 uur de stoep sneeuw vrij maakte. Denk je sociaal te zijn! Hij heeft sávonds heel nederig zijn excuses gemaakt en gevraagd of ze nog boos was. Toen voelde ze wel aan dat ze te ver gegaan was.Groet, Loes

Geef een reactie

