Home » Algemeen » Geen woorden

Geen woorden


Soms lijkt het wel of er voor de belangrijke dingen in het leven geen woorden zijn. Geen taal om je diepste gevoelens te omschrijven, bijvoorbeeld. Woordeloos en sprakeloos zijn.
Ondeelbaar, dat wil zeggen: dingen niet kunnen delen met een ander, niet kunnen vangen in een blogpost.

Wat gaat er om in mijn hoofd? Wie ben ik, hoe sta ik in het leven? Ik ben mezelf, maar wie of wat is die ‘zelf’? Ik kan mijn karakter omschrijven – introvert, verlegen, licht autistisch volgens een diagnose – maar dan heb ik eigenlijk nog niets verteld. Ik ben mezelf trouwens vaak een raadsel.

Leegte, soms is er alleen maar leegte. Anderen kunnen uitgebreid hun mening ventileren over bepaalde onderwerpen maar ik zwijg, want ik heb geen mening. Vraag niet aan mij hoe ik ergens over denk, want dat wordt niets.
Ik kijk naar het NOS-journaal en ben na afloop de items en de inhoud daarvan eigenlijk al weer snel vergeten. Er blijft niks achter lijkt het wel, er beklijft niets.

Geen inspiratie, er is soms maar weinig dat mij raakt. Anonieme dagen die voorbijgaan, in een monotone regelmaat. De zon die schijnt of een vogel die zingt verbetert even het humeur, maar er wordt verder niks toegevoegd.

Twijfel, ik twijfel aan veel dingen. Geen vaste grond, geen zekerheid. Veel vragen, maar geen antwoorden.

Het gezegde ‘Ik denk, dus ik besta’ als een soort laatste strohalm misschien. Hersenactiviteit als zingeving. Voor wat dat waard is.

Aad Vreeswijk - geen woorden meer (aadvreeswijk.nl)

Geef een reactie

