Home » Dingen van alledag » 5 mei

5 mei


Vijf mei en nergens Duitsers. Als ik vanuit mijn werk naar huis rijd, is er geen Duitser te bekennen.

Vrijheid is: niet geterroriseerd worden door een een buitenlandse mogendheid, niet bang te hoeven zijn om ’s nachts van je bed gelicht te worden, mogen uitkomen voor je mening – hoe tegendraads ook.

Vrijheid is voor míj vooral: vrij zijn in het maken van keuzes – zoals het aantal uren per week dat ik wil werken of op welke plek ik wil wonen. En ook: vrij zijn in mijn denken, onafhankelijk zijn, een individu.

Veel mensen zijn onvrij: ze zitten vast in een bepaald ‘denksysteem’, in vooroordelen. Gaan op in de massa of zijn gebonden aan een partner, aan een hypotheek, aan de sleur van een vervelende baan. Die mensen hebben vandaag volgens mij weinig te vieren.

Geef een reactie

