Zaterdagochtend, op de volkstuin


De zon achter de bomen aan de overkant van de sloot zorgt voor een mild en aangenaam klimaat. Perfect weer om in de tuin te werken. Het onkruid groeit weelderig en de composthoop wordt dan ook snel hoger. De wilde bramen langs de slootkant die telkens opnieuw mijn tuin in willen, knip ik rigoureus weg. Gras maaien, kantjes knippen, lekker bezig. Rust in mijn hoofd. Een moment van geluk.

Na twee uur werken een lange pauze op het terrasje bij het water. Ik lees een hoofdstuk uit Jenny Diski’s ‘Over reizen, rust en rendieren’. De irritant-allitererende titel is de vertaling van het Engelse On trying to keep still. Ik vind die oorspronkelijke titel veel mooier en ook beter aansluiten bij de essentie van het boek. Diski is op reis, dat wel, maar het boek gaat meer over de schrijver zelf dan over het reizen. ‘Keep still’ – jezelf opsluiten in een vakantiehuisje met een stapel boeken, zonder al te veel buiten te komen en met een minimum aan contact met anderen. Bijna autistisch zoals ze bepaalde dingen – gebeurtenissen van vroeger en nu, haar karakter – beschrijft. Ze lijkt soms een beetje op mij. Een volkstuin is ook een soort vakantiebestemming, bedenk ik dan en op dit moment geniet ik van mijn alleen-zijn. En wil alleen maar met rust gelaten worden, net als de schrijfster.

Dichtbij mijn tuin zingt een merel, iets verder weg hoor ik koolmezen. Zoals elk jaar heeft een koppeltje meerkoeten een nest in de sloot, nog even en er peddelt weer jong spul achter mijn tuin langs. Het fluitenkruid bloeit en er zitten paarse pluimen in de sering.
Het is pas april maar het voelt als zomer.

Een gedachte over “Zaterdagochtend, op de volkstuin

  1. Zaterdagochtend is mijn koffiemoment met een par speciale vrienden. Jammer genoeg binnen, maar allemaal genieten wij ook van de activiteiten van de vogels om ons heen.
    Fijn weekend
    en
    vriendelijke groet

Geef een reactie

