De fitis is terug


Een paar weken geleden schreef ik over de eerste tjifjtaf van dit jaar ( hier). Enkele dagen geleden hoorde ik de fitis voor het eerst, een vogel die qua uiterlijk vrijwel identiek is aan de tjifjtaf, maar in de zang zich duidelijk onderscheidt.
De tjiftjaf overwintert in Zuid-Europa, de fitis trekt veel verder weg en verblijft in Afrika ten zuiden van de Sahara. Vandaar dat de tjiftjaf altijd het eerst terug is in Nederland en zijn ‘tweelingbroer’ een aantal weken later arriveert.

In onderstaand filmpje een fitis die vanuit de top van een boom zijn melodieuze liedje zingt, een soort aflopend riedeltje, dat telkens herhaald wordt.

4 gedachtes over “De fitis is terug

  1. Geweldig, afgelopen weekend zag ik ook de tjiftjaf in mijn gouden regen zitten. Dus nu goed gaan opletten of de fitis ook een bezoekje komt brengen 😉

  2. Wies de Bruin

    Knap dat je die vogelgeluiden uit elkaar kunt houden. Als ik ze beluister op you tube denk ik dat ik het wel weet, maar in de natuur…. Moeilijk hoor.
    Groet,

    Wies.

Geef een reactie

