Home » Algemeen » Christen-zijn en mindfulness (2)

Christen-zijn en mindfulness (2)


Een paar maanden geleden schreef ik hier een blogpost over het boek ‘Mindfulness – in de maalstroom van je leven’ van Edel Maex. Ik vroeg me toen af of mindfulness te verenigen is met het christelijk geloof.

Inmiddels heb ik het boek gelezen en bij mezelf geconstateerd dat de inhoud ervan voor een groot deel het ene oor in en het andere oor uit is gegaan. Het boek bevat redelijk wat nuttige informatie, daar niet van, maar ik houd het niet vast. Er verandert niets bij mij. Misschien is het te druk in mijn hoofd, misschien is er teveel informatie die via allerlei andere bronnen bij mij binnenkomt: buiten op straat, op mijn werk en door middel van de krant die ik lees. Alsof ik vol zit en er niets meer bij kan. Zoiets.

Verder: het boek staat min of meer neutraal t.o.v. het christelijk geloof – het doet er niks aan af maar voegt er zeker ook niks aan toe. Alle aandacht is er voor menselijkheid en medeleven, vooral  medeleven met jezelf. En de sloganWees mild voor jezelf,’ lijkt het credo van het boek te zijn, het komt tenminste een aantal malen in de tekst terug. Mild zijn, ook als het gaat om de fouten die je maakt – en hierbij is er opvallend weinig ruimte voor schuldbesef en spijt. En daarin komt (volgens mij) de boeddhistische achtergrond van mindfulness naar voren. En die boeddhistische achtergrond zorgt ervoor dat ik vanaf nu liever wat meer afstand houd tot dit onderwerp.

Nou, dat was het eigenlijk al. Ik heb niet zoveel zin om verder op de inhoud in te gaan. Wie geïnteresseerd is, kan het boek zelf aanschaffen bij Bol.com of een boekhandel. Bij mij verdwijnt het in de kast, naast al die andere gelezen paperbacks en hardcovers.

P.S.: PsyQ (een instelling voor geestelijke gezondheidszorg) biedt in mijn woonplaats Den Haag een negenweekse cursus ‘Mindfulness en Autisme’ aan, maar ik denk dat ik daarvoor bedank……

3 thoughts on “Christen-zijn en mindfulness (2)

Geef een reactie

