De eerste tjifjtaf


De natuur trekt zich niets aan van slecht nieuws en ondanks alle ellende in de wereld wordt het gewoon weer voorjaar.

Vanochtend rond de klok van negen uur hoorde ik voor het eerst dit jaar het karakteristieke geluid van de tjiftjaf. Tjiftjaffen overwinteren in Zuid-Spanje en Marokko en zijn als een van de eerste soorten trekvogels terug in ons land. De fitis, het tweelingbroertje van de tjifjtaf,* overwintert ten Zuiden van de Sahara en arriveert daarom een paar weken later in Nederland.

Het geluid van de tjiftjaf is een vrij monotone slag, telkens herhaald. Hij zingt zijn eigen naam, zegt men wel: tjif-tjaf, tjif-tjaf, tjift-jaf, tjif….
Op onderstaand geluidsfragment is dat goed te horen. Aan het begin zingt er heel even een winterkoninkje doorheen.

* De fitis en de tjiftjaf lijken als twee druppels water op elkaar. Alleen in de kleur van de poten verschillen ze iets. De fitis heeft wél een heel ander liedje. Zo gauw ik hem buiten weer hoor, zal ik een geluidsfragment op deze blog plaatsen.

6 gedachtes over “De eerste tjifjtaf

  1. Als kleine jongen kreeg ik vogelles van de schoenmaker.
    Vooral de fitis en de tjiftjaf zijn eindeloos uitgelegd.
    Niet geconcentreerd, slecht ziend heb ik het verhaal wel onthouden maar zie of hoor ik het nog steeds niet.
    Vogeltjes vind ik wel leuk. Maar als grap noemen mijn wandelvriend alle voorbijkomende vogels nog steeds pinguins.
    Zo, zonder namen geniet ik ook van de natuur.
    Vogelvriendelijke groet.

      1. Ja ligt vast aan mij. De merel vInd ik ook een depressieve vogel hehe…

        Vind hun geluiden wel mooi maar gewoon niet heel vrolijk.

        De spreeuwen daarentegen hebben in mijn ogen echt een tof leven 😉

  2. Ik heb het een paar keer afgeluisterd. Het geluid is helder, maar ik hoor er geen tjif-tjaf in. Eerder tjif-tjif. Zo zie je maar, zoals je al zei: de natuur trekt zich niets aan van mensen (en van de door hen gegeven namen) .

    Gr. Henk

  3. Pingback: De fitis is terug « DE WERELD VAN JAN JAAP

Geef een reactie

